Tengbom inreder hotell Amaranten i Stockholm

Det är Tengbom som har fått uppdraget att inreda hotell Clarion Hotel Amaranten på Kungsholmen i Stockholm. Idag invigs det första provrummet i närvaro av Petter A Stordalen, ägare och styrelseordförande av för Amarantens ägarbolag Nordic Choice.

Hotell Clarion Amaranten är ett av Stockholms största hotell och ingår sedan förra året i Nordic Choice koncernen. I samband med ägarbytet beslutade Nordic Choice att hotellet skulle renoveras med målet att skapa det sköna och bekväma businesshotellet. Det blev Tengbom som fick inredningsuppdraget för hotellets renovering.

-   Det här projektet är både stort och prestigefullt för vår inredningsstudio här i Stockholm. Vår uppdragsgivare ville positionera om hotellet till att både bli ett personligt och medvetet business- och leisurehotell. Vi har valt material, färger och former som kombinerar husets 60-tals prägel med vår nutid. Personligt, varmt och med en attityd som inte ska vara förväntad, säger Kjerstin Björk, Tengboms studiochef för inredning i Stockholm.

Inredningsarbetet med hotellets restaurang Kitchen & Table fortgår och beräknas öppna i maj. Kitchen & Table är Clarion Hotels restaurangkoncept och drivs av välkände krögaren och kocken Marcus Samuelsson. Även arbetet med renoveringen av lobbyn och relaxavdelningen pågår för fullt och beräknas vara klart i juli 2014. Framöver kommer även större delar av hotellet att byggas om.

-   Vi har det senaste året medvetet satsat på att positionera oss inom segmenten hotell, restaurang och retail. Uppdraget med Amaranten tillsammans med restaurang Boquerian i centrala Stockholm är kvitto på vår framgångsrika satsning, kommenterar Johanna Munck af Rosenschöld, Kontorschef Stockholm, Tengbom.

För ytterligare information:
Kjerstin Björk, Studiochef Inredning, Tengbom, 08-410 35449
Johanna Munck af Rosenschöld, Kontorschef Stockholm, Tengbom, 08-412 52 58
Clara Bolinder-Lundberg, Kommunikationschef, Tengbom, 070-719 84 43 cbl@tengbom.se

Tengbom är ett av Nordens äldsta och ledande arkitektkontor. Vår vision är att skapa en innovativ och tidlös arkitektur som är levande med hus och miljöer som människor vill besöka, bo och arbeta i. Tengbom har ca 500 medarbetare fördelade på tolv orter i Sverige och Finland. Tengbom grundades 1906 av Ivar Tengbom, förgrundsgestalt inom svensk arkitektur.