Tengbom nominerad till årets ROT-pris

I år är fem byggnader nominerade till Stockholms Byggmästareförenings ROT-pris varav Tengboms bidrag SIGMA är ett av dessa. Vinnaren presenteras den 19 september i Kulturhuset.

Stockholms Byggmästareförenings ROT-pris tillkom för att främja ombyggande i Stockholm. Bidragen till ROT-priset ska vara bra exempel på hur byggnader kan tas tillvara och få ny användning genom reparation, ombyggnad eller tillbyggnad. Ofta skapas också ett nytt sammanhang genom de nya verksamheterna och de människor som dras till dessa.

Tengboms tävlingsbidrag Sigma avser miljonprogramupprustning av ett bostadsområde i Upplands Väsby från 60-talet. Uppdraget omfattar totalrenovering av sammantaget drygt 300 bostäder och 5 butiker. Exteriört renoveras fasaderna avseende ytskikt och ny färgsättning. Lägenheterna totalrenoveras med nya anpassade planlösningar, nya ytskikt och färgsättning, Uppdraget omfattade även energisparåtgärder innehållande tilläggsisolering och nytt fläktsystem. Uppdraget har gjorts etappvis tillsammans med arkitekterna från Brunnberg & Forshed.

- Vi får in bidrag med väldigt hög kvalitet och det är glädjande att så många Stockholmsbyggnader kan få nytt liv genom lyckade ROT-projekt. Juryn har nu en grannlaga uppgift att välja en vinnare, säger Elisabeth Martin, vd på Stockholms Byggmästareförening.

För ytterligare information:
Lars-Erik Örde, Ansvarig arkitekt, Tengbom 018-56 77 07
Johan Vestlund, Kontorschef Uppsala, Tengbom, 018-56 77 36
Clara Bolinder-Lundberg, Kommunikationschef, Tengbom, 070-719 84 43 cbl@tengbom.se

Vi får in bidrag med väldigt hög kvalitet och det är glädjande att så många Stockholmsbyggnader kan få nytt liv genom lyckade ROT-projekt. Juryn har nu en grannlaga uppgift att välja en vinnare.
Elisabeth Martin, vd på Stockholms Byggmästareförening