Tengbom nominerat till Årets Bygge 2015 med kvarteret Abisko

Arkitektkontoret Tengboms högkvalitativa bostadshus i kvarteret Abisko i Norra Djurgårdsstaden för Byggnadsfirman Erik Wallin är tillsammans med övriga byggmästare nominerade till Årets Bygge 2015. Årets Bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda tävling som lyfter fram exempel på det bästa sektorn presterar i kvalitet, samarbete i projektet, ekonomi och form. Den 23 mars utser en expertjury vilket byggnadsprojekt som vinner årets pris.

Kvarteret Abisko i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm är ett samarbete mellan fem byggmästare. Tengbom har ritat två av bostadshusen för Byggnadsfirman Erik Wallin AB, som önskade skapa högkvalitativa bostäder med en fasad som utmärkte sig från övrig bebyggelse i området. Tengbom valde att inspireras av områdets högklassiga industristruktur från 1800-talet och gestaltade fasaderna med hårdbränt tegel och med burspråk och detaljer i corténstål för att skapa en uttrycksfull och spännande arkitektur.

– Det känns oerhört roligt att kvarteret Abisko är nominerat till Årets Bygge. Vårt bostadshus sticker verkligen ut i området med sin speciella fasad. Teglets struktur och färgspel tillsammans med de karaktärsfulla burspråken i cortén gör husen intressanta både på långt och nära håll. Vi har också lagt ner stor omsorg på detaljerna och kvaliteten i lägenheterna, berättar Marie Nordin, studiochef för bostadsstudion på Tengbom Stockholm.

De 42 bostadsrätterna har utformats för särskilt höga boendekvaliteter med goda funktioner, rumssamband och generösa utblickar. Mot gården skjuter snedställda balkonger i glas ut från avskärmande tegelväggar för att ge de boende privata uteplatser i sydväst och utsikt mot Nationalstadsparken. Båda bostadshusen stod klara för inflyttning i mars 2014.

Årets Bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda tävling. Den lyfter fram exempel på det bästa sektorn presterar i kvalitet, samarbete i projektet, ekonomi och form. Priset är ett samarbete mellan tidningen Byggindustrin och Svensk Byggtjänst. I juryn för Årets Bygge finns bland andra Catherina Fored, tidigare förbundsdirektör för Sveriges Arkitekter.

För ytterligare information om bostadsprojektet Abisko:
Läs i Tengboms pressrum.

Det känns oerhört roligt att kvarteret Abisko är nominerat till Årets Bygge. Vårt bostadshus sticker verkligen ut i området med sin speciella fasad. Teglets struktur och färgspel tillsammans med de karaktärsfulla burspråken i cortén gör husen intressanta både på långt och nära håll. Vi har också lagt ner stor omsorg på detaljerna och kvaliteten i lägenheterna.
Marie Nordin, studiochef för bostadsstudion på Tengbom Stockholm