Tengbom tar över arkitektverksamhet i Malmö

Tengbom, ett av Nordens ledande arkitektföretag, tar över WSP Arkitekturs verksamhet i Malmö. Affären innebär att Tengbom stärker sin ställning i den expansiva Öresundsregionen, där företaget redan finns representerat genom Tengbom Michelsen i Helsingborg.

WSP Arkitektur i Malmö erbjuder kompetens inom ett brett område av arkitektur, som spänner från tidig planering och stadsbyggnad till inredning och bygghandlingar. Till uppdragen hör bland annat bostadsprojekt och multiarenor.

Övertagandet av verksamheten genomfördes den 1 augusti 2007.

- Genom den här affären får vi tillgång till både bred kompetens och lokal marknadskännedom. I kombination med vår redan existerande verksamhet Tengbom Michelsen i Helsingborg innebär detta att vi inte bara blir en stark aktör i Malmö, utan i denna snabbväxande region som helhet, säger Magnus Meyer, VD för Tengbom.

Tillförordnad chef för Tengbom Malmö blir Christer Blomqvist, tidigare ansvarig arkitekt på WSP Arkitektur i Malmö.