Tengbom växer  i väst

Tengbom förvärvar Creacon AB och blir därmed ett av de ledande arkitektföretagen i Västsverige. Tengbom, nu med cirka 420 medarbetare efter förvärvet, är ett av Nordens och Europas största arkitektföretag och ett av få som erbjuder både bred och djup kompetens inom alla arkitekturens områden.

Tengbom har som strategisk målsättning att etablera sig som en ledande aktör på samtliga områden och segment inom arkitektur. Creacon är, med cirka 40 anställda fördelade på kontor i Göteborg, Borås och Jönköping, starka inom arkitektur och projektledning samt besitter även en djup kompetens inom storkök. Förvärvet stämmer väl överens med Tengboms ambition om att utöka verksamheten till att vara en fullservice-leverantör inom arkitektur. I och med förvärvet är Tengbom nu etablerat på elva orter runt om i Sverige.

–    Tengbom har vuxit kraftigt i Göteborgsregionen de senaste åren och i och med förvärvet av Creacon blir vi en ännu starkare aktör i Västsverige. Storlek är viktigt idag, dels för att vara en trygg partner till våra uppdragsgivare men också för att vi med trovärdighet kan erbjuda tjänster inom alla arkitekturens faser och områden med bibehållen djup spetskompetens, säger Magnus Meyer, VD Tengbom.

–    Tengbom har genom åren visat att de håller hög kvalitet i sina uppdrag. Genom att ingå i Tengbom får vi ett både bredare och djupare erbjudande till våra uppdragsgivare. Dessutom finns vi genom Tengbom representerade i hela Sverige vilket ger oss nya möjligheter i våra uppdrag, säger Gunilla Haglund, VD Creacon.

Magnus Meyer, VD Tengbom, telnr: 08-412 52 12
magnus.meyer@tengbom.se

Gunilla Haglund, VD Creacon, telnr: 031-775 52 02
email: gunilla.haglund@creacon.se

Tengbom är ett av Nordens ledande arkitektkontor och står för en banbrytande och levande arkitektur med hus och miljöer som människor vill besöka, bo och arbeta i. Tengbom har omkring 420 medarbetare på elva kontor i Sverige. Tengbom grundades 1906 av Ivar Tengbom, föregångare inom svensk arkitektur.