Tengbom vinner arkitekturtävling i Hammarby Sjöstads industrikvarter

Tengbom har vunnit Fabeges tävling om att gestalta den planerade ombyggnationen av kontorsbyggnaden Trikåfabriken 9 i Hammarby Sjöstad. Den föreslagna byggnaden på totalt ca 20 000 kvm blir en del i stadsdelens hittills relativt orörda industrikvarter som inom de närmsta åren står inför en omfattande omvandling. Med bland annat medvetna och karaktärsstarka materialval och en flexibel planlösning har Tengbom tagit fram ett förslag med höga miljöambitioner som både harmoniserar med befintlig bebyggelse och sätter en ny årsring i kvarteret.

Trikåfabriken 9 består i dag av tre olika byggnader som i Tengboms förslag omgestaltas till en enhetlig funktionell kontorsbyggnad. Förslaget innefattar renovering av befintliga lokaler som på vissa delar byggs på och till. Den befintliga utomhusgården föreslås glasas in och de i dag utspridda entréerna ersätts med två nya som med strategiska placeringar samlar flödena och skapar en naturlig mötesplats i byggnaden. Med nya uppglasade öppningar skapas transparens i entréplanet.

- Vi är mycket stolta över att Fabege väljer att gå vidare med Tengboms förslag. För oss har det varit viktigt att med rena arkitektoniska uttryck presentera ett förslag som både bevarar och samtidigt förstärker byggnadens befintliga kvalitet och industriella karaktär, säger Helena Hemminger, arkitekt SAR/MSA och tävlingsledare på Tengbom.

Tävlingen initierades av Fabege våren 2015 och efter en prekvalificeringsprocess valdes Tengbom tillsammans med tre andra arkitektkontor ut för att ta fram förslag på hur den befintliga byggnaden skulle kunna utvecklas och förbättras.

- Tengbom har levererat ett spännande och kreativt bidrag med hög måluppfyllnad som stärker vår övergripande vision för Hammarby Sjöstad som en attraktiv plats för idéburna företag. De har varit lyhörda för våra önskemål kring både flöden och att skapa levande bottenvåningar och vi ser verkligen fram emot att ta nästa steg i projektet, säger Anders Sävelin, fastighetschef Fabege.

För mer information, kontakta:
Emelie Mannheimer, Marknads- och kommunikationschef Tengbom

Tengbom är ett av Nordens äldsta och ledande arkitektkontor. Vår vision är att skapa en innovativ och tidlös arkitektur som är levande med hus och miljöer som människor vill besöka, bo och arbeta i. Tengbom har ca 500 medarbetare fördelade på tolv orter i Sverige och Finland. Tengbom grundades 1906 av Ivar Tengbom, förgrundsgestalt inom svensk arkitektur. Läs mer på www.tengbom.se.

Vi är mycket stolta över att Fabege väljer att gå vidare med Tengboms förslag. För oss har det varit viktigt att med rena arkitektoniska uttryck presentera ett förslag som både bevarar och samtidigt förstärker byggnadens befintliga kvalitet och industriella karaktär.
Helena Hemminger, arkitekt SAR/MSA och tävlingsledare på Tengbom
Tengbom har levererat ett spännande och kreativt bidrag med hög måluppfyllnad som stärker vår övergripande vision för Hammarby Sjöstad som en attraktiv plats för idéburna företag. De har varit lyhörda för våra önskemål kring både flöden och att skapa levande bottenvåningar och vi ser verkligen fram emot att ta nästa steg i projektet.
Anders Sävelin, fastighetschef Fabege