Tengboms 10 smarta kvadrat nu till salu!

Studentbostaden 10 smarta kvadrat som Tengbom tog fram 2013 tillsammans med AF Bostäder och Martinssons har nu avslutat sin uppmärksammade och uppskattade Sverigeturné. Studentbostaden bjuds ut till högstbjudande och anmälan görs direkt till Tengbom. Sista dag för bud är fredagen den 10 oktober 2014.

Studentbostaden 10 smarta kvadrat som Tengboms arkitekter tog fram tillsammans med Martinssons och AF Bostäder är ett intressant boendealternativ eftersom den är miljövänlig, har en effektiv bostadsyta och är flyttbar. Trots sin ringa storlek är bostaden välutrustad med sovloft, möjlighet till kök och badrum samt plats för umgänge. Trä har använts som byggmaterial eftersom det är en koldioxidneutral och förnyelsebar resurs som ger en varm och ombonad atmosfär. Materialvalet och byggtiden bidrar även positivt till fastighetssektorns miljöpåverkan.

- Vi är oerhört stolta för våra 10 smarta kvadrat och kunde aldrig drömma om att detta projekt skulle röna så stor internationell uppmärksamhet som det har gjort. Det är en smart, miljömässig och effektiv bostad som kan användas i flera sammanhang. Vi har fått många förfrågningar på att förvärva denna unika prototyp och har därför bestämt oss för att sälja den till högstbjudande, säger Linda Camara, ansvarig arkitekt och kontorschef för Tengbom i Kalmar.

Anmälan och bud
10 smarta kvadrat finns för beskådan på Linköpings universitetsområde, utan­för kårhuset Corallen. Bostaden säljs i befintligt skick och utgångspris är 49.000 kr (exkl. fraktkostnader). Intresseanmälan och bud lämnas per mail till ida.nilsson@tengbom.se senast fredagen den 10 oktober 2014. Tengbom förbehåller sig fri prövningsrätt.

Mer information om 10 smarta kvadrat finns på http://tengbom.se/sv-SE/projekt/207/10-smarta-kvadrat

För ytterligare information:
Ida Nilsson, projektledare Tengbom, 08- 412 53 58 eller ida.nilsson@tengbom.se
Clara Bolinder-Lundberg, kommunikationschef Tengbom, 070 -719 84 43

Tengbom är ett av Nordens äldsta och ledande arkitektkontor. Vår vision är att skapa en innovativ och tidlös arkitektur som är levande med hus och miljöer som människor vill besöka, bo och arbeta i. Tengbom har ca 500 medarbetare fördelade på tolv orter i Sverige och Finland. Tengbom grundades 1906 av Ivar Tengbom, förgrundsgestalt inom svensk arkitektur.

Vi är oerhört stolta för våra 10 smarta kvadrat och kunde aldrig drömma om att detta projekt skulle röna så stor internationell uppmärksamhet som det har gjort. Det är en smart, miljömässig och effektiv bostad som kan användas i flera sammanhang. Vi har fått många förfrågningar på att förvärva denna unika prototyp och har därför bestämt oss för att sälja den till högstbjudande.
Linda Camara, ansvarig arkitekt och kontorschef för Tengbom i Kalmar