Förbättringsarbete på hög höjd

Med start den 19 augusti inleder Teracom ett omfattande renoveringsarbete med att byta ut hela antennsystemet på tv-masten i Hudiksvall. Arbetet syftar till att höja driftsäkerheten för marksänd tv i området.

Arbetet förväntas pågå i cirka nio veckor och innebär att tv-utsändningen kommer att ske med reducerad effekt. Det i sin tur innebär att det kan förekomma störningar för vissa hushåll som tittar på tv med egen antenn. Kortare sändningsuppehåll kommer av säkerhetsskäl att göras under dagtid, då Teracoms höghöjdstekniker arbetar i masten.

– Den befintliga antennen är från 70-talet och är optimerad för att sända en tv-kanal. Med dagens stora utbud behöver infrastrukturen moderniseras för att fungera optimalt, säger Lotta Darlin, informationschef på Teracom.

Den nya antennen kommer att ha en betydligt jämnare spridning av signalen över alla frekvenser, vilket kommer att höja driftsäkerheten och förbättra mottagningsmöjligheterna generellt i täckningsområdet.

För mer information:

Lotta Darlin, informationschef Teracom, 0708 -91 21 07, lotta.darlin@teracom.se

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Koncernen, Teracom Boxer Group,  består av Teracom och Boxer. Via Boxer erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster i Sverige och Danmark. Koncernen omsätter ca 4,4 miljarder kronor och har omkring 700 anställda. Mer information finns på www.teracom.se.