Genombrott för Teracom inom digital kundkommunikation

Medieoperatören Teracom har tecknat ett avtal med butikskedjan Expert om leverans av en lösning för butiks-tv i högupplöst format till Experts samtliga butiker i Sverige.

– Vi ser att intresset för digital kommunikation i butiksmiljö ökar allt mer. Affären med Expert är ett genombrott för Teracom inom vårt tillväxtområde digital kundkommunikation, säger Crister Fritzson, vd Teracom.

Expert kommer att installera ett system för butiks-tv i samtliga butiker i Sverige, som i dagsläget uppgår till ca 200 stycken. Med över 7 500 tv-skärmar och 22 miljoner besökare per år är butikerna en viktig kommunikationskanal för företaget.

– Slaget om kunderna står i butiken och därför är upplevelsen i den miljön enormt viktig för oss. De tre kanaler som kommer att sändas i butiken är alla i hd-format, något som vi är först med i Europa, säger Rickard Bjursåker, kommersiell marknadschef på Expert.

Den digitala skyltlösningen innebär att Expert kan anpassa och skräddarsy innehållet i tre separata hd-kanaler. Innehållet varierar beroende på var skärmarna är placerade i butikerna. En unik sammansättning av innehåll från flera olika programbolag sätts samman för att passa in i miljön, tillsammans med nischade kommersiella budskap. Lösningen kommer även att användas för intern kommunikation, till exempel vid utbildning av den egna personalen.

Teracom ansvarar för distributionen av innehållet, som sker via satellit, samt de mediespelare som kommer att användas i butikerna. I uppdraget ingår även övervakning och service av systemet. Frontcast Media levererar själva mediaplattformen, vilken möjliggör distribution av innehåll och uppspelning.