Teracom tar hem Rakelupphandling

Teracom har tecknat ett sjuårigt avtal med MSB kring drift, underhåll och kundstöd av det nationella kommunikationsnätet Rakel.

– Jag är glad att MSB har slutit avtal med Teracom, och vi ser fram emot ett långsiktigt och förtroendefullt samarbete till nytta för Rakels användare, säger Helena Lindberg, generaldirektör för MSB.

MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) äger det nationella kommunikationssystemet Rakel. Systemet förbättrar samhällets krishanteringsförmåga och underlättar den dagliga kommunikationen hos organisationer som arbetar med ordning, säkerhet eller hälsa.

– Jag känner stor ödmjukhet inför uppgiften och jag är övertygad om att Teracom med vår vana att leva upp till kunders högt ställda driftkrav, kommer vara en ideal partner för MSB, säger Stephan Guiance, vd för Teracom.

Det är ett omfattande avtal som nu tecknas, där Teracom kommer att ansvara för drift, underhåll och kundstöd för Rakel. Avtalet är på sju år, med möjlighet till förlängning upp till tre år. Utöver detta finns möjlighet till tilläggstjänster i driften.

– Genom hela upphandlingen har vi haft en vision - Teracom får Rakel att fungera när inget annat fungerar. Det känns enormt tillfredsställande att nu få börja rigga implementationsprojektet så att vi om ett år är redo för att ta över driften för Rakel, säger Stephan Guiance.

– Vi är mycket stolta över att MSB har valt oss som partner. Det är ett stort förtroende att få ta hand om Rakelnätet och avtalet visar på vår styrka att sköta drift och underhåll för robusta nät, avslutar Åsa Sundberg, koncernchef Teracom Group.

Fakta om Rakel

Rakel är ett nationellt kommunikationssystem för samverkan och ledning. Det har byggts ut i hela Sverige för att stärka samhällets krishanteringsförmåga och underlätta den dagliga kommunikationen hos organisationer som arbetar med ordning, säkerhet eller hälsa.

Idag används Rakel av drygt 460 offentliga och privata aktörer som har cirka 50 000 abonnemang. De största användarna är Polisen, Kriminalvården och Tullverket (2013).

Rakelsystemet har cirka 1700 basstationer placerade över hela Sverige. Infrastrukturen är byggd för att klara hårda väderförhållanden. Det gör Rakel till ett mycket tillförlitligt system.

Läs mer om Rakel här: https://www.msb.se/sv/Produkter--tjanster/Rakel/Om-Rakel/Vad-ar-Rakel/

För mer information:

Stephan Guiance, vd Teracom, 08-55 54 17 02, stephan.guiance@teracom.se

Lotta Darlin, pressansvarig Teracom, 0708 -91 21 07, lotta.darlin@teracom.se

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Koncernen, Teracom Group,  består av Teracom och Boxer. Via Boxer erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster i Sverige och Danmark. Koncernen omsätter ca 4,4 miljarder kronor och har omkring 700 anställda. Mer information finns på www.teracom.se.