Teracom tecknar avtal med Huawei kring fältservice av fasta telefonnät

Teracom har tecknat ett flerårigt avtal med det internationella telekombolaget Huawei gällande fältservice av ett fast telefoninät i norra Sverige.

Affären gäller förebyggande underhåll, felavhjälpning och anläggningsförvaltning av ett fast telefonnät i två regioner i norra Sverige. Dessutom kommer Teracom att leverera motsvarande tjänster för ett mobilnät i en av de två regionerna.

Teracom äger och driver det riktsäckande nätet för marksänd radio och tv i Sverige och täcker cirka 99,8 procent av alla hushåll i Sverige. Kärnaffären inom radio och tv möjliggör andra tjänster som kan nyttja företagets infrastruktur och den personal som finns i hela landet.

– Vi ser att vår mångåriga erfarenhet av att framgångsrikt hjälpa kunder liknande Huawei, som har långtgående krav på ekonomiskt effektiv drift, utan att ge avkall på kvalitet, resulterar i nya uppdrag, säger Magnus Rosenberg, marknads- och försäljningsdirektör på Teracom.

Nytt område för Teracom

Teracom sköter redan idag fältservice för Huawei kring mobilnät i stora delar av landet. Men serviceaffärer för fast telefoni är ett nytt område för bolaget.

– Genom den här serviceaffären ger vi oss in i ett nytt område kring fasta nät, vilket för oss är ett genombrott. Med vår rikstäckande servicepersonal som bas är det här ett naturligt sätt att växa, säger Magnus Rosenberg.

Leveransen till Huawei inleds successivt under oktober månad.

För mer information:

Lotta Darlin, informationschef Teracom, 0708 -91 21 07, lotta.darlin@teracom.se

Magnus Rosenberg, marknads- och försäljningsdirektör Teracom, 08 – 55 54 20 07, magnus.rosenberg@teracom.se

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Koncernen, Teracom Group,  består av Teracom och Boxer. Via Boxer erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster i Sverige och Danmark. Koncernen omsätter ca 4,4 miljarder kronor och har omkring 700 anställda. Mer information finns på www.teracom.se.