TerraNet Delårsrapport 1 januari 2017 – 30 juni 2017

• Periodens resultat uppgick till -16 642 (-5 517) TSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -16 893 (-9 458) TSEK
  • Koncernens likvida medel uppgick till 92 867 (4 399) TSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,87 (-0,56) kr.

Delårsperioden
1 januari – 30 juni 2017

• Intäkterna steg till 2 632 (774) TSEK
  • Rörelseresultat uppgick till -29 073 (- 9 919) TSEK
  • Periodens resultat uppgick till -29 073 (-9 919) TSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -25 433 (-14 258) TSEK
  • Koncernens likvida medel uppgick till 92 867 (4 399) TSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till –1,71 (-1,01) kr.

Väsentliga händelser under perioden

• Moderbolaget noterade B-aktien på Nasdaq First North Premier den 30 maj. I samband med noteringen gjordes en nyemission som var kraftigt övertecknad och har medfört över 5 000 nya aktieägare. Antalet aktier har genom nyemissionen ökat med 7 700 000 stycken och tillfört bolaget ca 100 MSEK före emissionskostnader.

• Under våren 2017 har TerraNet levererat ett antal banbrytande resultat inom loppet av några månader. Resultaten som har levererats till kund, innebär inte färdiga produkter men är ”proof of concept” som kan industrialiseras i nästa fas:
  1. Relativ positionering utan uppkoppling eller basstation med en noggrannhet ner till 1-2 meter.
  2. Kommunikation av trafiksäkerhetsmeddelanden med hög kvalitet via Mesh multihop genom snabbrörliga noder, t ex bilar.
  3. Streaming av HD Video i upp till 4 multihop med en räckvidd på 900 meter/hopp.
  4. Full duplex audio kommunikation med multihop mellan 8-12 noder.
  • TerraNet har mottagit en order under pågående utvecklingsprogram mot kund som innebär att testköra bilar innehållande TerraNets applikationer för bil-till-bil kommunikation (V2V) i verklig trafikmiljö. Orden innebär också för TerraNet att optimera den kommande nätverksstandarden inom mobilkommunikation, 5G och LTE-V med TerraNets algoritmer inom V2V för att förmedla data och säkerhets-meddelande mellan bilar i offline-läge. Ordern, med ett värde av ca 1 miljon kronor, avser ett delvis utökat uppdrag inom pågående industrialiseringsprojekt omfattande framtagandet av en sensorbaserad mjukvara inom området aktiv trafiksäkerhet och att genomföra tester i bilar i verkliga trafiksituationer av den utvecklade mjukvaran som med avancerad dataanalys ger bilen självkontroll.

VD:s kommentarer

Första halvåret 2017 har inneburit fortsatt viktiga genombrott för TerraNet på en rad tillväxtmarknader inom affärsområdena för industriella mjukvarulösningar och mobila multimediatjänster. Introduktionen på Nasdaq First North Premier den 30 maj i år är i sig en milstolpe och emissionslikviden möjliggör för TerraNet att offensivt intensifiera uppskalning av både sälj- och leveransförmåga för att säkra marknadsandelar globalt. Det ger oss också utrymmet för fortsatta investeringar i FoU i syfte att ligga kvar i framkant och ta fram standardbrytande patent inom nya generationens nät-och systemmjukvara.

Våra pågående kommersiella kundprojekt har framskridit väl med uppnådda leveransmål och hög kundnöjdhet. Bolagets innovationsprocess är väsentligen kundstyrd och bolaget fakturerar utvecklingsbidrag för varje prototyp- och produktprojekt. Vi ser en signifikant potential när det gäller framtida licensintäkter för varje leveransprogram. Med dessa referensinstallationer har bolaget också expanderat pipeline med nya projekt hos befintliga och nya kunder. TerraNets pågående kundleveranser och produktprojekt har var och en potential att inbringa licensensintäkter i ett spann mellan 25-150 miljoner kronor vid full penetration.

Ett av bolagets nyckelkontrakt gäller systemintegration i offlinekänsliga sensorer inom aktiv säkerhet för bil-till-bil kommunikation som lanseras och licensieras på volymmarknaden om två år. Ett annat viktigt referensaffär för bolaget är med en global marknadsledare av skyddsutrustning i bullriga miljöer med systemintegration av TerraNets mjukvara. Mot slutet av 2017 kommer mjukvaran att vidareförädlas för successiv lansering och licensiering inom en horisont av 12-15 månader.

I första kvartalet satte bolaget upp en testmiljö hos Orange vid ett av deras utvecklingscentra i Warszawa för att verifiera TerraNets mjukvara för delning av överskottsgigabytes. Utfallet har varit positivt och diskussioner har inletts om ett fördjupat marknadssamarbete. I början av andra kvartalet lanserades en första betaversion av appen Toneflix för streaming av högupplöst video i Indien. Vi har iterativt funktionsprovat tjänsten fortlöpande i nya versioner, och lanseringen har rönt stort externt intresse med flera nya potentiella partnerinitiativ som diskuteras med ledande multimediadistributörer i Indien.

Planenliga investeringar gällande rekryteringar, lanseringar och etableringar belastar rörelsemarginal och kassaflöden i denna fas med ett negativt EBIDTA resultat – 29 MSEK för första halvåret.

Inom affärsområdet Industrial IoT finns en stark global efterfrågan och bolaget har under första halvåret inlett förhandlingar med nya ledande OEM-tillverkare inom såväl automotive, verkstads- som försvarsindustrin. Särskilt gäller det offlinemjukvara för effektivisering av serviceprocessen för produktionsstörningar, samt erbjudanden för övervakning inom koncepten för både smarta hem och smarta nät. Bolaget adresserar en starkt växande trend inom affärsområdet Consumer IoT med självlärande algoritmer (artificiell intelligens) där abonnenterna har tillgång till offlinedistribution av data-, musik- och film. Detta gäller också nätoberoende, smarta och krypterade betaltransaktioner som är en viktig tillväxtmarknad. Det är framförallt de ledande internetoperatörerna i Kina och multimediadistributörer i Indien som driver denna trend, var och en med användarregister på en halv miljard abonnenter och signifikanta transaktionsvolymer. TerraNet är med sin produktportfölj och samarbete med Qualcomm väl positionerat att adressera dessa marknader lokalt.
Sammantaget ser vi en positiv utveckling på marknaden. Bolaget fortsätter sitt systematiska fokus att bygga upp sälj, agent- och distributionsnätverk, FoU- och leveransorganisation för att matcha prioriterade investeringar inom respektive affärsområde.

För ytterligare information kontakta:
Pär-Olof Johannesson, VD
 + 46 70 332 32 62

Om TerraNet
TerraNet levererar en unik patenterad mjukvaruteknologi som möjliggör intelligent maskin-till-maskin-kommunikation och strömning av data, inklusive bredbandskrävande HD-media, oberoende av mobilnät eller andra hot spot-beroende nätverk. TerraNet har sitt huvudkontor i Lund, Sverige med etablerade sälj- och marknadsagenter i San José, Silicon Valley, Hyderabad, India, samt Taipei, Taiwan. TerraNet Holding AB (publ) är noterat på Nasdaq First North Premier.

Denna information är sådan information som TerraNet Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 augusti 2017 kl 08:00 CEST

Utsedd Certified Adviser till TerraNet Holding AB (publ) är FNCA Sweden AB.