Hälsa och funktion allt viktigare för mjölkkonsumenter visar ny undersökning från Tetra Pak

Dagens hälsomedvetna generation har en stark tro på mjölkens goda egenskaper och hälsosamma egenskaper. Men samtidigt säger de sig sakna tillräckligt stor variation i produktutbud och tillgänglighet. Konsumenterna upplever att för få mejeriföretag utvecklar nya produkter och därmed inte motsvarar den moderna livsstilens förväntningar. Det visar rapporten Tetra Pak Dairy Index som presenteras för åttonde gången.

Undersökningen som nyligen genomförts lyfter fram konsumenternas uppfattning att mejeriföretagen behöver förstärka förtroendet för mjölkens goda sidor, genom att ta fram nya innovativa och tilltalande produkter. I flera år har livsmedelsindustrin sett en ökad efterfrågan på näringsrika och lättillgängliga mjölkprodukter, främst från hälsomedvetna konsumenter som lever allt mer aktiva liv.

– I Sverige vill de flesta ha livsmedel som är naturliga och inte innehåller onödiga tillsatser. Hälsa och miljö är viktiga faktorer för konsumenten vilket även måste avspegla sig i förpackningen. Vi måste göra det enkelt och funktionellt för människor att dricka mjölk, säger Johan Rabe, vd på Tetra Pak Nordics.

Dagens konsumenter anser att mjölk är näringsrik, hälsosam, innehåller mycket kalcium och att mjölk är gott. Men för att mjölken ska behålla den positionen behövs tillverkare som förnyar och utvecklar drycker som speglar den aktiva livsstilens ökande krav. Rapporten lyfter fram att vi lever hektiska liv, ofta med långa arbetspass, resor och samtidigt en mer aktiv fritid. Enligt undersökningen konsumerar drygt 7 av 10 mellanmål, ibland istället för traditionella måltider, vilket visar på behovet av produkter som är näringsbalanserade och enkla att konsumera på språng.

Norrmejerier är ett bra exempel på mejeriföretag som anpassar sin produktutveckling till kundernas efterfrågan och driver på utvecklingen för nya mjölkprodukter. Norrmejeriers mellanmjölk är ett exempel där man nyligen lanserat en ny förpackning med enstegs skruvkork, Tetra Brik Edge.

– Förpackningen har stor betydelse för den moderna livsstilen. Vi ser att allt fler konsumenter idag efterfrågar mer användarvänliga förpackningar med skruvkork som är lätta att återförsluta, säger Hanna Widding, produktchef på Norrmejerier.

Rapporten visar också på faktorer där nya produkter har lanserats framgångsrikt i flera länder och tar fasta på fyra globala produkttrender: kundanpassade produkter som gör mjölk lättare att dricka med ökade hälsoeffekter, produkter som går att dricka på språng, mjölkprodukter som mellanmål och naturlig mjölk med ekologiska värden. I Sverige ser vi att försäljningen av ekologisk mat ökade med 38 procent under 2014*.

*) Ekologisk Livsmedelsmarknad – Rapport om den ekologiska branschen, Ekoweb.nu,
29 januari 2015

Utöver detta presenterar rapporten hur nya kommunikationskanaler kan användas för att skapa framgångsrik marknadsföring med kampanjer som ökar medvetenheten om mjölkens näringsfördelar, samtidigt som det skapar mänskliga och känslomässiga kopplingar som ökar konsumtionen.

Dairy Index-rapporten förstärker resultaten som presenterades i våras den svenska Tetra Pak-rapporten Utsidan räknas, som behandlar trender och utmaningar om hur livsmedel förpackas och spelar roll för vår hälsa, livskvalitet och omgivning.

Här kan hela rapporten Dairy Index laddas ner: www.tetrapak.com/about/dairy-index

Rapporten Utsidan räknas kan läsas här: http://www.tetrapak.com/se/sustainability/livet-i-en-god-forpackning

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Christina Appelgren, kommunikationschef, Tetra Pak Nordics, tel. 0733-36 21 12, christina.appelgren@tetrapak.com

OM TETRA PAK DAIRY INDEX

Tetra Pak Dairy Index är en halvårsrapport som har till syfte att hjälpa mejeriproducenter att identifiera nya tillväxtmöjligheter, samtidigt som den ger alla branschanalytiker information om aktuella fakta, siffror och trender inom den globala mejeriindustrin. Uppgifterna i rapporten är hämtade från många olika källor, såväl Tetra Paks egna som externa, och har analyserats av Tetra Paks mejerimarknadsexperter. Tetra Pak Dairy Index innehåller även Tetra Paks analys av branschen baserat på företagets dagliga arbete med mejerikonsumenter, regeringar, icke-statliga organisationer och lokala samhällsgrupper runt hela världen för att stödja alla aspekter av mejerivärdekedjan.

OM TETRA PAK

Tetra Pak är världens ledande företag inom process- och förpackningslösningar för livsmedel. Vi samarbetar med våra kunder och leverantörer för att erbjuda säkra, innovativa och miljöanpassade produkter, som varje dag tillgodoser behovet hos miljontals människor i över 170 länder runtom i världen. Med över 23 500 anställda världen över, tror vi på en långsiktig och hållbar attityd till vår affärsverksamhet och tar vårt ansvar som ledande i vår industri. Vårt motto ”BEVARAR DET GODA” uttrycker vår affärsfilosofi att göra livsmedel säkra och tillgängliga, överallt. Mer information om Tetra Pak hittar du på www.tetrapak.se

Taggar: