Lyckad borrning i Cinnamon Islandprojektet

Den första borrningen, Gary Heirs nr. 3, i Cinnamon Islandprojektet är lyckad. De första analyserna indikerar på att vi har funnit en oljeförande formation på 42 fot med en nettostorlek på mellan 25 – 36 fot.

Oljereserverna beräknas uppgå till 2 miljoner fat olja till ett bruttovärde på 200 miljoner USD (1,3 miljarder kronor). Men då oljereserverna är så stora förväntas det att borras 4 – 5 utvecklingskällor inom de närmsta 12 till 18 månaderna för att producera oljan inom en rimlig tid. Ytterligare förväntas reservstorleken utökas till 3 miljoner fat när dessa utvecklingskällor är borrade.

Formationen kommer att testas inom 2 veckor varefter källan kommer att färdigställas för produktion. Oljeproduktion och avkastningsberäkning kommer att ges så fort som källan är i produktion.

– Vi är mycket glada för att vi har ytterligare en lyckad källa. Vi kan nu konstatera att det är den tredje lyckade borrningen under 2014 och troligtvis den bästa källan under företagets historia säger Thord Lernesjö.

Thord Lernesjö, VD Texas Onshore AB, 0709-303080, thord@lernesjo.com,

www.texasonshore.se.

Texas Onshore AB:s affärsidé är att med hjälp av den allra senaste tekniken och forskningsrönen ägna sig åt prospektering och produktion av olja och gas i USA.