• Thanda Foundation/

Genombrott för Sydafrikaprojektet som engagerar Dan Olofsson:   Siemens bygger gymnasium i världsklass i Nelson Mandelas födelseby

Report this content

Ingenjörsföretaget Siemens i Afrika kommer att finansiera en högteknogisk skola i Nelson Mandelas födelseby Mvezo i Sydafrika. Det ger ungdomarna där ett naturvetenskapligt gymnasium i världsklass.

– Genom satsningen visar Siemens mod och visioner, säger entreprenören Dan Olofsson som tillsammans med sin familj själv har arbetat för att finansiera det här projektet i några år.

Första spadtaget för Mandela School of Science and Technology togs nyligen i Mvezo. Siemens åtagande för en fattig by i Afrika innebär att Nelson Mandelas dröm från firandet av hans 90-årsdag, om en gymnasieskola i hans födelseby Mvezo, nu kan förverkligas.

Samarbete Sverige–Sydafrika
När projektet inleddes kom två stiftelser överens om att gemensamt försöka samla in de medel som behövdes. Den ena leds av Mandelas sonson, Nkosi Zwelivelile Mandela, som arbetat outtröttligt för att förverkliga projektet. Den andra är Thanda Foundation, som bildats av familjen Christin och Dan Olofsson. Deras första gemensamma insamlingar ägde rum vid två stora evenemang i Stockholm och Malmö i oktober 2009.

Siemens finansierar
Siemens koncernchef Peter Löscher fångades av visionen om att bidra till Mandelas arv till världen. Nu har bolaget alltså beslutat finansiera och uppföra det som kommer att bli en av de bästa och mest avancerade skolorna i hela Afrika.

Till Siemens donation skall läggas medel från insamlingar som Thanda Foundation gjort sedan tidigare, bland annat i samarbete med Star for Life, Svenska PostkodLotteriet och fotbollsklubben LdB FC i Malmö.

Intäkter från en pågående försäljning av tre stora Mandelastatyer ska användas till Star for Life-projektets arbete mot HIV och aids i den sydafrikanska Eastern Cape-provinsen där Mvezo ligger, samt eventuella andra projekt som gynnar Mvezo.

Dan Olofsson hyllar Siemens
– Vi är glada och hedrade över att vara en del av detta skolprojekt, säger
Dan Olofsson. Och vi hyllar Siemens för deras visionära och modiga beslut att finansiera det, samtidigt som de mobiliserar sina affärs- och hälsovårdsresurser för att förverkliga denna fantastiska dröm. Skolan kommer att leva i generationer; ett världsarv helt i Nelson Mandelas anda.

För mer information, kontakta vänligen
Pierre Delvaux, ordförande i Thanda Foundation Trust
Dan Olofsson, grundare Thanda Foundation