Absolut Vanilia - succén fortsätter i USA

ABSOLUT VANILIA - SUCCÉN FORTSÄTTER I USA ABSOLUT VANILIA, den nya smaken i ABSOLUT familjen, har blivit en framgång. ABSOLUT VANILIA ligger på tredje plats i vaniljsegmentet på hela den amerikanska marknaden, trots att den ännu inte har lanserats i alla delstater, och i vissa stater är den redan störst. Hittills i år har The Absolut Company skeppat en och en halv miljon flaskor vilket är en fördubbling mot de högt ställda planerna. Lansering sker under juli i flera länder i Europa och Asien. ABSOLUT VANILIA, som lanserades i USA i mars i år, blev omedelbart en succé. En succé som nu fortsätter. För att möta den stora efterfrågan fick ABSOLUT flygfrakta en extra sändning. I Sverige lanserades ABSOLUT VANILIA på Systembolaget i april och finns nu på många barer och restauranger över hela landet. Försäljningen av smaksatt vodka ökar snabbt, speciellt i USA. ABSOLUT har en lång och framgångsrik historia med smaksatta vodkor, från det att segmentet för smaksatta vodkor skapades 1988 med introduktionen av ABSOLUT CITRON. Nu valde ABSOLUT att lansera en vaniljvodka för att det är en smak som är känd och omtyckt över hela världen. - Vi tror att smaken på ABSOLUT VANILIA tilltalar våra konsumenter för att vi har fokuserat på själva vaniljsmaken. ABSOLUT VANILIA är också mindre söt än många andra vaniljvodkor, säger Marika Hjelm Siegwald, informationschef på The Absolut Company. Det är en vaniljvodka som tilltalar såväl män som kvinnor. ABSOLUT VANILIA smaken har också belönats: vid den internationella vin- och spritmässan Vinexpo i Bordeaux nu i juni erhöll VANILIA drinken White Orchid guldmedalj i kategorin Best White Spirits Cocktail. Det tog ett helt år av varsamt blandande för att utveckla den smak ABSOLUT ville erbjuda konsumenterna. Liksom alla andra ABSOLUT produkter innehåller ABSOLUT VANILIA bara naturliga smakämnen och inget socker tillsätts. Vaniljen har handplockats på Madagaskar. ABSOLUT VANILIA har en fyllig, aromatisk och komplex karaktär av vanilj och kola samt toner av mörk choklad. Flaskans utseende med rena linjer och vit kalligrafi har även den väckt uppseende. ABSOLUT har redan belönats med guldmedalj vid en känd internationell förpackningstävling i London (Food and Beverage Creative Excellence Awards 2003). ABSOLUT VANILIA går utmärkt att dricka som den är, med eller utan is. Den går också mycket bra att ha som bas eller ingrediens i drinkar (med fruktjuicer eller läsk som exempelvis ginger ale, cola). ABSOLUT VANILIA finns i Systembolagets beställningssortiment, varunr 70386. För ytterligare information, kontakta: Marika Hjelm Siegwald, Informationschef The Absolut Company, mobil 070 377 74 02, marika.siegwald@absolut.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/09/20030709BIT00280/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/09/20030709BIT00280/wkr0002.pdf