Birgit Nilsson Prize - Prispengarna ska användas till Wienfilharmonikernas historiska arkiv

För att säkerställa framtiden genom att minnas och dokumentera historien

Idag mottar Wienfilharmonikerna Birgit Nilsson Prize 2014 vid en högtidlig ceremoni på Konserthuset i Stockholm. Priset delas ut i närvaro av H.M. Konung Carl XVI Gustaf och H.K.H Drottning Silvia. Hela orkestern finns på plats i Stockholm och framträder under ceremonin under ledning av Maestro Riccardo Muti som mottog priset 2011. Birgit Nilsson Prize är det största priset i den klassiska musikvärlden. Wienfilharmonikerna valdes som mottagare av en internationell panel bestående av experter inom musik från de länder där Birgit Nilsson var mest aktiv under sin karriär.

Rutbert Reisch, ordförande för the Birgit Nilsson Foundation, sade vid en presskonferens i Stockholm: ”Vi är så glada att hedra de fantastiska Wienfilharmonikerna genom att de, som första institution, mottar Birgit Nilsson Prize. Birgit Nilsson älskade att arbeta med orkestern och vi är säkra på att valet skulle ha gjort henne stolt. Vi är också väldigt hedrade att ha hela Wienfilharmonikerna på plats tillsammans md Maestro Riccardo Muti, som mottog priset 2011.”

Andreas Grossbauer, ordförande för Wienfilharmonikerna sade: ”Wienfilharmonikerna tror på att man säkerställer sin framtid genom att komma ihåg och dokumentera sin historia. Med tanke på Wienfilharmonikernas musikhistoriska signifikans, och den av Birgit Nilsson själv, har Wienfilharmonikerna enhälligt beslutat att prissumman på en miljon dollar oavkortat ska gå till att öka tillgängligheten till orkesterns historiska arkiv.”

Grossbauer fortsatte, ”Wienfilharmonikerna har länge närt en dröm om ett transparent arkiv som är än mer tillgängligt och mer öppet för allmänheten. Vi vill locka unga människor att ta del av, och studera, historien som spänner över nästan två decennier och tillhandahålla en miljö som lockar till vetenskaplig forskning. Priset innebär att Wienfilharmonikerna kan skapa ett permanent hem för sitt enorma arkiv, vilket har växt snabbt under de senaste decennierna. När Wienfilharmonikerna rör sig framåt mot nästa århundrade är orkesterns arv, och den historiska kontext den verkat i, säkrat.

Historik över Wienfilharmonikernas arkiv:
Wienfilharmonikernas historiska arkiv har funnits sedan orkestern grundades 1842. 1979 utnämndes Clemens Hellsberg till orkesterns första arkivarie (Hellsberg är även violinist och tidigare ordförande för Wienfilharmonikerna). Ursprungligen låg arkivet i en liten del av Wienfilharmonikernas bibliotek i det klassiska Musikverein. När samlingen växte, flyttades arkivet till ett separat rum i samma lokaler och år 2000 flyttades arkivet till Haus der Musik i Wien (www.hdm.at) där Wienfilharmonikernas museum ligger. Idag är ytan för liten och överfylld vilket innebär att arkivet inte kan växa. Birgit Nilsson Prize ger Wienfilharmonikerna möjligheten att säkerställa åratal av arbete med att bevara orkesterns otroliga historia för framtiden och att utökas. Drömmen om att förena arkivet med museet har nu möjlighet att realiseras med mer utrymme och ytterligare möjligheter för research.

Höjdpunkter från prisceremonin
Rutbert Reisch, ordförande för the Birgit Nilsson Foundation, inleder festligheterna i Stockholms Konserthus. Kvällens konferencier, Pia Lindström, dotter till Ingrid Bergman, håller hyllningstalet till pristagarna Wienfilharmonikerna. Wienfilharmonikernas ordförande Andreas Grossbauer och Clemens Hellsberg, avgående ordförande, mottar Birgit Nilsson Prize 2014 i närvaro av av H.M. Carl XVI Gustaf. Orkestern framför Les préludes av Frans Liszt och orkesterversionen av Wagners Liebestod under ledning av Maestro Riccardo Muti, 2011 års mottagare av Birgit Nilsson Prize.

Efter ceremonin bjuds publiken, av the Birgit Nilsson Foundation, in till mingel med förfriskningar på Konserthuset. Inbjudna gäster bjuds in till galamiddag på Grand Hôtel för att hedra Wienfilharmonikerna, i närvaro av H.M. Konung Carl Gustaf XVI och H.K.H Drottning Silvia.

Om Birgit Nilsson Prize
Prissumman på en miljon USD gör Birgit Nilsson Prize till det största priset som delas ut inom klassisk musik. Priset delas ut vartannat eller vart tredje år till en aktiv sångare för framstående prestationer inom opera, konsert, oratorium eller romans, till en dirigent inom opera eller konsert eller till en institution med en enastående meritlista inom opera eller konsert (om priset tilldelas ett operakompani sker det för en enastående produktion i kompositörens anda.)

Det här är tredje gången som priset delas ut. Birgit Nilsson valde själv den första mottagaren, Plácido Domingo, som mottog priset 2009. Mottagare av priset 2011 var Riccardo Muti, som valdes ut av en internationell expertpanel inom området klassisk musik. Medlemmarna i panelen kommer från de länder där Birgit Nilsson var som mest aktiv under sin karriär. Panelen, som väljs ut av och samarbetar med stiftelsens styrelse under en treårsperiod, är densamma 2014 som 2011.

–     Tyskland:                      Eva Wagner-Pasquier, Biträdande chef, Bayreuther Festspiele

–     Sverige:                        Bengt Hall, Teaterchef och VD på Malmö Opera och tidigare VD och
                                            Teaterchef på Kungliga Operan i Stockholm

–     Storbritannien:              Rupert Christiansen, operakritiker på the Daily Telegraph och medlem i OPERA Editorial Board

–     USA:                             Speight Jenkins, VD, Seattle Opera

–     Österrike:                      Clemens Hellsberg, Ordförande, Wiener Philharmoniker
                                            OBS: Clemens Hellsberg var medlem av panelen 2011, men deltog inte i arbetet 2014

Filosofin bakom Birgit Nilsson Prize är att föreviga Birgit Nilssons arv och den svenska operatraditionen genom att hedra dagens framstående, aktiva artister och deras stora bidrag till musikvärlden. Wienfilharmonikerna tilldelas priset för sitt fantastiska arbete inom opera och konsert under deras 172 år långa historia, samt för sitt världsomspännande inflytande på musikvärlden.

För bakgrundsmaterial om The Birgit Nilsson Prize, TV-material och höjdpunkter från ceremonin den 8 oktober 2014, besök www.birgitnilssonprize.org

Press Office Sweden
Hannes Hultcrantz