Flesta biljetterna till ceremonin för the Birgit Nilsson Prize sålda första dagen

Report this content

Klockan sex på tisdagmorgonen släpptes de 456 resterande biljetterna till the Birgit Nilsson Prize Ceremoni på Kungliga Operan den 11 oktober. Dagen efter fanns bara ströbiljetter kvar, och nu är de slutsålda.

De som fått tag i de eftertraktade biljetterna till prisceremonin den 11 oktober kommer att få se och höra det kungliga hovkapellet under ledning av den amerikansktyske dirigenten Evan Rogister. Två solister kommer uppträdas under kvällen, svenska sopranen Christina Nilsson och den walesiska barytonen Sir Bryn Terfel. Det kommer framföras skandinaviska sånger utdrag ur Wagneroperorna ”Den flygande Holländaren”, ”Mästersångarna i Nürnberg” samt ur Verdis opera “Falstaff”. Kvällens värdinna är den välkända amerikanska sångerskan och skådespelerskan Mary Beth Peil som uppträtt på såväl opera- och musikalscenen och synts i film och TV.

I publiken finns H. M. Konung Carl XVI Gustav och H. M. Drottning Silvia, liksom välkända personer från operavärlden, kulturpersonligheter och politiker i Sverige och internationellt.

Detta är en högtidskväll arrangerad av Birgit Nilsson Foundation och huvudnumret under kvällen är att svenska operasångerskan Nina Stemme, som fjärde pristagare sedan starten, ska få ta emot 1 miljon USD. Det är H. M. Konung Carl XVI Gustav som överlämnar the Birgit Nilsson Prize till Nina Stemme.

MER INFORMATION:
Caroline Knutsson-Hall, Prat PR, mobil: 0735-17 35 00, caroline.knutsson-hall@prat.se

OM THE BIRGIT NILSSON PRIZE
Prissumman på en miljon US dollar gör Birgit Nilsson Prize till det största priset som delas ut inom klassisk musik. Det delas ut vartannat eller vart tredje år för enastående prestationer inom opera-/konsertområdet till en aktiv sångare (inom området opera, konsert, oratorium eller sång); en aktiv dirigent (inom opera eller konsert); en institution med en enastående meritlista inom opera eller konsertmusik, såsom en orkester, en kör; eller ett operakompani (under förutsättning att uppsättningen är en enastående produktion som är uppsatt i kompositörens anda). Priset hedrar artister som har uppnått och bibehållit högsta konstnärliga nivå – dokumenterat genom framträdanden under en lång tid som troget följt kompositörens intentioner – och som bidragit till att denna konstart består. Dessa artister har bidragit med ett kapitel till musikhistorien och deras insatser kan förväntas bestå i framtiden.

Birgit Nilsson Foundation instiftades av den svenska, dramatiska sopranen Birgit Nilsson mot slutet av sin makalösa, långa och framstående karriär. Stiftelsens syfte är uteslutande att arbeta med detta pris. Birgit Nilsson var mycket bekymrad över den allmänna nedgången i kulturella värderingar, i synnerhet de sänkta kvalitetskraven inom operavärlden. Hon hade själv upplevt fler svårigheter i början av sin karriär än allmänheten känner till. Att övervinna dessa svårigheter motiverade henne och bidrog till hennes framtida framgångar. Förutom att hedra stora artister och konstnärskap hoppades hon även att detta pris skulle inspirera unga artister att fortsätta att kämpa för att nå sin fulla potential genom att planera sin karriär på lång sikt och bevara konstformen.

Detta är fjärde gången som priset delas ut. Birgit Nilsson valde personligen den första pristagaren, Plácido Domingo, som fick priset år 2009. De andra och tredje pristagarna, dirigenten Riccardo Muti 2011 och Wienfilharmonikerna 2014, valdes av en framstående internationell jury av klassiska musikexperter från de viktigaste länderna där Birgit Nilsson var mest verksam under sin karriär. Jurymedlemmarna utses av och arbetar med Birgit Nilsson Foundations styrelse. De sitter i tre år och har varit desamma 2011, 2014 och 2018. De är:

Tyskland:                   Eva Wagner-Pasquier, tidigare konstnärlig ledare för festspelen i Bayreuth

Sverige:                     Bengt Hall, tidigare chef för Malmö Operan och tidigare vd för Kungliga Operan

Storbritannien:           Rupert Christiansen, operarecensent på Daily Telegraph och medlem i Editorial Board of OPERA

USA:                          Speight Jenkins, tidigare vd för Seattleoperan

Österrike:                  Clemens Hellsberg, tidigare ordförande för Wienfilharmonikerna

Filosofin bakom the Birgit Nilsson Prize är att föreviga Birgit Nilssons arv och den svenska operatraditionen genom att hedra dagens framstående, aktiva artister och deras stora bidrag till musikvärlden.

www.birgitnilssonprize.org finns bakgrundsmaterial om the Birgit Nilsson Prize, foton, videoklipp och tv-material, inklusive historiskt material om Birgit Nilsson

The Birgit Nilsson Prize finns också på facebook www.facebook.com/BirgitNilssonPrize eller Birgit Nilsson 100.

Taggar: