Historiska och lokala öl-upplevelser i Florida Keys

Report this content

Öl, ale och rom-fantaster kan tillgodose sina intressen i Florida Keys. Innovativa bryggerier i toppklass har etablerats längs den tropiska ökedjan. Framförallt Islamorada och Key West är två måsten för besökare som vill ge sina smaklökar en ny upplevelse och samtidigt njuta av den avslappnande atmosfären.

Ön Islamorada, mer känd som sportfiskarnas mecka, kallas även med glimten i ögat för den törstiga staden med fiskeproblem. Islamorada bjuder på spännande och traditionella ölsmaker på två av sina mest kända bryggerier.

Islamorada Beer Company erbjuder ölprovning och serverar några av öns mest sålda ölsorter sedan 2014. Den som är mest originell av dem alla heter ”Sandbar Sunday” och ska utstråla livsstilen i Florida Keys. Andra ölsorter som erbjuds och som är ett måste för soliga dagar vid vattnet är Florida Keys lime- och kokosnötsinspirerade ale ”No Walk Zone”, ”Old Road IPA” med inslag av rostat kaffe, och ”Sun Bum Honey IPA”. www.islamoradabeerco.com.

Florida Keys Brewing Company ligger i konst- och kulturområdet Morada Way och både drivs och ägs av lokalborna Craig och Cheryl McBay. De producerar säsongsbetonad öl och är uppvuxna i Islamorada och tar därför vara på lokala smaker såsom Key Lime, citrus samt honung. Besökare kan både prova på och köpa öl på bryggeriet. Bryggeriet är konstinfluerat och ölen tappas upp via kranar i olika skulpturer, och målningar av lokala konstnärer pryder väggarna. Populära sorter på bryggeriet är ”FlaKeys”, en öl med belgisk karaktär gjort på Key Lime och ölen ”Hogfish” med smak av citrus. www.floridakeysbrewingco.com.

Key West – festligheter med lokala smaker

Key West är kanske mest känd för den legendariske författaren Ernest Hemingways bedrifter, men det är också en plats med mycket fester. Så passa på att prova distinkta lokala smaker medan man roar sig under något av de många evenemangen som pågår året runt.

Waterfront Brewery ligger i Key Wests historiska hamn och erbjuder amerikanska mat- delikatesser tillsammans med de prisbelönta ale-sorterna ”Key Lime Witness” och ”Crazy Lady Hone” samt andra produktioner från Floridas alla bryggerier. Bryggeriet har dessutom bar, restaurang, avsmakningsrum och däck på övervåningen. www.facebook.com/thewaterfrontbrewery.

Bone Island Brewing är grundat av bryggmästaren Jim Bradys, en Cicerone-certifierad öl- sommelier, och Richard Tallmadge, en lokal köpman. Nano-bryggeriet serverar olika sorters craft beer från pale ales till Irish stouts – som bara går att köpa på plats. Besökare kan guidas runt bryggeriprocessen och avnjuta ölprovning med smakprov på bryggeriets egen ”Calusa Pale Ale”. Bryggeriet ligger i restaurangen Tallamadges, ett landmärke i Key West. www.boneislandbrewing.com.

The Legal Rum Brand öppnade 2013 i den före detta Coca-Colafabriken. Besökare är välkomna att gå en guidad tur genom platsens signifikanta historia och samtidigt avnjuta gratis rom-provning. Under de guidade turerna berättar grundaren och den lokala kocken Paul Menta udda och rom-indränkta historier om Key West. Det finns ett dussin olika stilar och smaker från The Legal Rum Brand. Vanilj, brûlée och andra vita romsorter smaksatta med kokosnöt eller Key lime. För att matcha bryggeriets inredning, som är täckt av gamla tidningar och bilder på fångar, pryds platsen av flaggskepsflaskor och ölmuggar från de tidigare invånarna som fanns skyldiga till alkohol och smuggelgods. www.keywestlegalrum.com.

På Key West Distilling, som ligger i den gamla delen av Key West, kan man hitta öns första destillerade vodka och whiskey, samt olika variationer av rom – och allt är egenproducerat. Bränneriet öppnade sina dörrar 2013 och skapar handgjorda spritsorter som representerar Key Wests unika kultur och originella personlighet. www.kwdistilling.com

För mer information om Florida Keys & Key West, besök www.fla-keys.com

För mer information, vänligen kontakta:

Elin Norlin, presskontakt Florida Keys/Key West
E-post: elin@comvision.se