Bokslutskommuniké Januari - December 2016

Stockholm den 17 februari 2017

The Lexington Company Bokslutskommuniké JAN DEC 2016Stark avslutning på året av Lexington. Ökar både försäljning och vinst i sista kvartalet.

OKTOBER – DECEMBER 2016

• Totala rörelseintäkter ökade i perioden med 9,9 procent till 84,1 (76,5) MSEK
  • Bruttomarginalen uppgick till 63,3 (61,2) procent
  • EBITDA uppgick till 8,4 (-0,2) MSEK
  • EBITDA-marginalen uppgick till 9,9 (-0,2) procent
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till 7,0 (-1,8) MSEK
  • Resultat före skatt för perioden uppgick till 6,9 (-2,1) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till 5,5 (-2,2) MSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 915 (4 034) KSEK
  • Resultat per aktie uppgick till 1,13 (-0,45) SEK

JANUARI – DECEMBER 2016

• Totala rörelseintäkter ökade med 2,9 procent till 286,5 (278,4) MSEK
  • Bruttomarginalen uppgick till 62,9 (61,2) procent
  • EBITDA uppgick till 6,3 (4,0) MSEK
  • EBITDA-marginalen uppgick till 2,2 (1,5) procent
  • Rörelseresultatet för året uppgick till -0,7 (-2,6) MSEK
  • Resultat före skatt för året uppgick till -2,3 (2,7) MSEK
  • Årets resultat uppgick till -5,4 (0,5) MSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 572 (-278) KSEK
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -1,10 (0,11) SEK
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning till aktieägare sker för räkenskapsåret 2016 (0,0 SEK per aktie)

VD HAR ORDET

Under årets sista kvartal fortsatte den positiva utvecklingen från kvartal 3, och vi ökade både försäljning och vinst på ett mycket tillfredsställande sätt. Årets Julkollektion på Home fungerade väldigt bra på alla marknader, liksom första leveransen av Spring 17 på Clothing.

De marknader som gick särskilt starkt under kvartal 4 var Sverige, Norge, Tyskland och vår egen webhandel. Vi har också haft en mycket stark tillväxt bland våra E-tailers, där framförallt försäljningen av Clothing utvecklats särskilt positivt. Flera andra marknader i Europa har haft en stabil utveckling, liksom vår Franchiseverksamhet i Kina.

Vi har för övrigt haft en bra höst överlag och det är inspirerande att se hur de nya kollektionerna tagits emot på marknaden, samtidigt som våra andra åtgärdsprogram har gett önskade resultat.

Bruttomarginalen fortsatte att förstärkas under kvartalet som en följd av åtgärder vi vidtagit tidigare.

Arbetet med att effektivisera verksamheten fortsätter. Vi minskar kostnader och åtgärdar de delar som inte fungerat tillfredsställande. Åtgärdsprogrammen som vi drog igång för ett drygt år sedan har gett resultat.

Under kvartalet flyttades det lokala lagret i Tyskland till vårt centrallager i Sverige, och vi får därigenom ytterligare synergier i logistikkedjan.

I slutet av september började vi också leverera ut vår senaste produktnyhet – Lexington Wallpaper. Tapetkollektionen vann Designpriset 2016 på ELLE DECO AWARDS i början av februari i år och är ett licenssamarbete med Borås Tapeter.

Jag är väldigt glad och nöjd med utvecklingen vi haft under andra halvåret 2016, och stolt över att vi har kunnat vända den negativa utvecklingen från slutet av 2015, och första halvåret 2016. Jag har alltid haft en stark tro på vårt koncept och vårt team, och varit övertygad om att nedgången var tillfällig. Det är så långa ledtider i vår bransch, att det tar tid att se resultat av åtgärder man satt in långt tidigare.

Nu arbetar vi vidare med vår multikanalstrategi och våra långsiktiga mål som tidigare, och inledningen på 2017 ser lovande ut. Vi arbetar strukturerat i enlighet med vår strategi och med olika åtgärdsprogram för att nå våra långsiktiga finansiella mål.

Vi fortsätter att utveckla vår egen Web Shop och stärka vår totala närvaro Online, samtidigt som vi öppnar fler egna butiker. Strukturomvandlingen i vår bransch går snabbt, och vi styr om interna resurser för att skapa en starkare position i den nya handel vi ser framför oss.

För mer information. Vänligen kontakta:

Tommy Lindhe, COO
46 (0)8 54 55 58 00

Livsstilsvarumärket Lexington® finns idag representerat med produkter inom Home och Clothing i över 20 länder världen över. Främst i Europa, men även i Asien och Nordamerika. The Lexington Home Collection finns presenterat i Lexington Corners i exklusivare varuhus som KaDeWe i Tyskland, John Lewis i Storbritannien, El Corte Ingles i Spanien, Lotte i Korea, Stockmann i Finland och Illum Bolighus i Danmark m.fl. The Lexington Clothing Collection lanserades 2008 och säljs idag via återförsäljare i Sverige, Norge, Finland, Frankrike, Kina, U.K. och USA, samt i egna butiker. Totalt återfinns Lexingtons produkter hos över 900 återförsäljare i 21 länder. Lexington Company AB driver 25 Lexington Concept Stores i Skandinavien och 2 i USA. Vidare finns bl.a. 26 Lexington Franchise Stores i Kina och 1 i Singapore. Lexingtons egen Online Store levererar produkter till 18 marknader.

Detta pressmeddelande innehåller information som The Lexington Company AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden.