The Lexington Company AB (publ) – beslut om företrädesemission om cirka 19,6 MSEK

05/31/17

The Lexington Company AB (publ) (”Lexington” eller ”Bolaget”) meddelar härmed att styrelsen, med stöd av bemyndigande från årsstämma den 16 maj 2017, fattat beslut om att genomföra en företrädesemission om högst 1 086 666 aktier. Även allmänheten ges möjlighet att teckna aktier i företrädesemissionen. Fulltecknad nyemission tillför Bolaget cirka 19,6 MSEK före emissionskostnader. Lexington har på förhand skriftligen avtalade teckningsförbindelser om cirka 9,3 MSEK, motsvarande cirka 48 procent av emissionsvolymen. VD och styrelseledamot, samt styrelseordförande Kristina och Tommy Lindhe, Bolagets största aktieägare, har via bolag ingått teckningsförbindelse om cirka 2 MSEK. Lexingtons näst största aktieägare, styrelseledamot Staffan Persson, har via bolag ingått teckningsförbindelse motsvarande hela sitt innehav om 26,6 procent av aktierna i Bolaget.

Lexington i korthet
Lexington grundades 1997 och är ett svenskt företag som designar, utvecklar och säljer produkter inom hemtextil, relaterade produkter för kök, sovrum, badrum samt breda klädkollektioner för dam och herr. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet i material och utförande, med en klassisk design inspirerad av den amerikanska östkusten. Lexingtons produktsortiment finns idag representerat via dotterbolag och partners i 21 länder och via över 900 återförsäljare globalt. Bolaget har ett hundratal shop-in-shops på ledande varuhus och butiker runt om i Europa. Dessutom innefattar verksamheten 27 egna Lexington Concept Stores i Norden och USA, samt ett växande antal Franchisebutiker, främst i Kina.

Nyemission för ökad finansiell flexibilitet och fortsatt tillväxt
Textil- och modebranschen kännetecknas normalt sett av mindre försäljning under vissa säsonger varje år. I syfte att minska behovet av lånefinansiering under svagare kassaflödesperioder avser Bolaget att förstärka sin likviditet genom nyemission. Det är styrelsens bedömning att Lexington därigenom kommer att få en större finansiell flexibilitet och därmed ökade möjligheter att genomföra strategiskt viktiga satsningar framgent närhelst tillfälle uppstår. Lexington kommer under innevarande kvartal att stärka verksamheten ytterligare genom att bland annat öppna tre nya egna butiker, re-lansera sin webbshop Lexington Online Store med en uppgraderad teknisk plattform samt göra en ökad satsning på linjen Urban Collective som har blivit väl mottagen på flera marknader.

Teckningsförbindelser m.m.
Lexington har på förhand skriftligen avtalade teckningsförbindelser om cirka 9,3 MSEK, motsvarande cirka 48 procent av emissionsvolymen. VD och styrelseledamot, samt styrelseordförande Kristina och Tommy Lindhe, Bolagets största aktieägare, har via bolaget Kristina Lindhe & Co Holding AB ingått teckningsförbindelse om cirka 2 MSEK. Lexingtons näst största aktieägare, styrelseledamot Staffan Persson, har via bolaget Nortal Investments AB ingått teckningsförbindelse motsvarande hela sitt innehav om 26,6 procent av aktierna i Bolaget. Lexingtons tredje största aktieägare Nordea Investment Funds S.A., vilka har ett innehav om 8,88 procent av aktierna i Bolaget, har meddelat att de ställer sig positiva till nyemissionen.

Erbjudandet i sammandrag
• Teckningstid: 15 – 29 juni 2017.
• Teckningskurs: 18 SEK per aktie.
• Avstämningsdag: 9 juni 2017. Sista dag för handel i aktien inklusive rätt att erhålla teckningsrätter är den 7 juni 2017 och första dag exklusive rätt att erhålla teckningsrätter är den 8 juni 2017.
• Företrädesrätt: De som på avstämningsdagen den 9 juni 2017 är registrerade som aktieägare i The Lexington Company AB (publ) äger företrädesrätt att teckna aktier i den förestående nyemissionen. För varje befintlig aktie erhålls en (1) teckningsrätt. Nio (9) teckningsrätter berättigar till teckning av två (2) nya aktier. Notera att även allmänheten ges möjlighet att teckna aktier i nyemissionen.
• Emissionsvolym: Erbjudandet omfattar högst 1 086 666 aktier, motsvarande 19 559 988 SEK.
• Antal aktier före nyemission: 4 890 000 stycken.
• Värdering (pre-money): Cirka 88 MSEK.
• Handel med teckningsrätter: Kommer att ske på Nasdaq Stockholm First North under perioden 15 – 27 juni 2017.
• Handel med BTA: Kommer att ske på Nasdaq Stockholm First North från och med den 15 juni 2017 och pågå fram till dess att Bolagsverket har registrerat nyemissionen. Denna registrering beräknas ske i slutet av juli 2017.
• Marknadsplats: Lexingtons aktie är noterad på Nasdaq Stockholm First North.

Fullständiga villkor och anvisningar, information om teckningsåtagande samt memorandum, teaser och anmälningssedel utan företrädesrätt kommer att offentliggöras på bolagets (www.lexingtoncompany.com) och Sedermera Fondkommissions (www.sedermera.se) respektive hemsidor senast i samband med att teckningstiden inleds.

Finansiell rådgivare
Sedermera Fondkommission är finansiell rådgivare till Lexington i samband med nyemissionen.

För information om den planerade företrädesemissionen, vänligen kontakta:
Sedermera Fondkommission
Telefon: +46 (0) 4 06 15 14 10
E-post: info@sedermera.se

För ytterligare information om Lexington, vänligen kontakta:
Tommy Lindhe, Styrelsens ordförande
The Lexington Company AB (publ)
Tel: +46 (0) 8 54 55 58 00

Arctic Securities är bolagets Certified Adviser.

Denna information är sådan information som The Lexington Company AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 maj 2017 kl. 21.00 CET