DISNEY LANSERAR TV-SERIEN VIOLETTA - Måndagen den 14 oktober klockan 16.00. Höstens nya must-see serie

Efter fenomenen Hannah Montana, High School Musical och Camp Rock, lanserar Disney nu Violetta, en ny dans och musikfylld serie på Disney Channel. Serien som redan har blivit ett fenomen världen över får fler YouTube sökningar än Katy Perry och Lady Gaga och har ett soundtrack som legat etta på många topplistor.

Anna Glanmark, marknadsdirektör på The Walt Disney Company Nordic säger ”Violetta har slagit alla våra förväntningar och är redan en succé världen över. Barn och tonåringar gillar den här serien eftersom de lätt känner igen sig och kan identifiera sig med de olika vägar och svängar som Violettas tonårsliv tar, även om de kanske inte själva sjunger och dansar varje dag. Tweensen har ett stort intresse för att interagera med såväl innehåll som sina idoler och vi ser fram emot att digitalt kunna bjuda in dem för att tycka till om både innehåll och övriga satsningar vi gör kring serien.”

Ny svensk stjärna sjunger ledmotivet och blir programledare för talkshow

17-åriga Linnéa Källström från Norrköping sjunger det svenska ledmotivet till Violetta. Linnéa upptäcktes genom ett samarbete mellan Disney och Universal Music Sweden och via Spinnup, som är Universal Music Swedens digitala distributionstjänst för osignerade artister. Linnéa kommer även fungera som programledare i en talkshow som varje vecka summerar och diskuterar veckans avsnitt av Violetta och ger en smygtitt på kommande avsnitt.

Violetta kommer att sändas varje dag på Disney Channel, ha sin egen sajt på www.disneychannel.se, där det bland annat kommer att finnas olika tävlingar. Under avsnittens gång kommer det att finnas en live-blogg där tittarna kan vara delaktiga och kommentera det som visas på tv.

Violetta kombinerar vänskap, drama, komedi, romantik och mycket musik. Vi får följa huvudpersonen Violetta, som spelas av den nya stjärnan Martina Stoessel, en tonåring som återvänder till Buenos Aires efter att ha bott i Europa i flera år. Utan sin överbeskyddande pappas vetskap, anmäler hon sig till Studio 21, en framstående dans och musikskola. Här upptäcker hon en helt ny värld med dans, musik, kärlek och vänskap som hjälper henne att förstå vem hon är och vad hon vill göra.

Violetta är inspelad i Argentina med skådespelare från bland annat Argentina, Brasilien, Italien, Mexiko och Spanien. Serien är skapad av Disney Channel Latinamerika och Disney Channel EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) i samarbete med det argentinska produktionsbolaget Pol-ka. Serien lanseras i Sverige och resten av Norden i oktober. Serien sänds både dubbad på svenska och i textad version.

För mer information, intervjuer och bilder vänligen kontakta:
Caroline Ensér, Marketing & PR Manager, telefon 08-555 445 00 eller Caroline.Enser@disney.com.

Om Disney Channel: Disney Channel är tv-kanalen för hela familjen. Varje dag visas populära serier och varje helgkväll kl. 19:00 sänds familjefilm. Här finns allt från klassiker som Lejonkungen och Askungen till nya favoriter som Shake It Up, Jessie och Austin & Ally. Disney Channel sänder dagligen i Sverige mellan 6:00 och 22:00 och kanalen finns tillgänglig via samtliga lokala operatörer. Alla program är dubbade eller textade till svenska. Disney Channel ingår i The Walt Disney Company Nordics verksamhet som innefattar allt från biofilm, DVD, Blu-ray, konsolspel, ABC:s tv-serier och föreställningar till konsumentprodukter, onlinevärldar, böcker och tidningar.

Citat

”Violetta har slagit alla våra förväntningar och är en succé världen över. Barn och tonåringar gillar den här serien eftersom de lätt känner igen sig och kan identifiera sig med de olika vägar och svängar som Violettas tonårsliv tar även om de kanske inte själva sjunger och dansar varje dag. Tweensen har ett stort intresse för att interagera med såväl innehåll som sina idoler och vi ser fram emot att digitalt kunna bjuda in dem för att tycka till om både innehåll och övriga satsningar vi gör kring serien.”
Anna Glanmark, marknadsdirektör på The Walt Disney Company Nordic