Mer jul än någonsin på TV-kanalen Disney Channel

Disney Channels TV-tablå för familjernas stora helg är som en julklappssäck fylld med äventyrliga, roliga och underbara filmer och serier. Varje dag under hela månaden bjuder kanalen på något extra. Under juldagarna, 24 - 26 december, visas fem filmer varje dag. Klassiker som Dumbo, Askungen: Det Magiska Trollspöet, Monsters Inc. och Den Lilla Sjöjungfrun varvas med den senaste tween-succéen Camp Rock samt två filmer som aldrig tidigare visats på kanalen; Mupparnas Julsaga och storfilmen Peter Pan; Tillbaka till Landet Ingenstans.

Som barn har väl vi alla haft monster i garderoben, men inte trodde vi väl att monster var rädda för människobarn? I filmen Monster Inc. utbryter full panik efter att en liten flicka från människovärlden av misstag smiter in med den store, godhjärtade och hårige Sulley (svensk röst av Allan Svensson) och hans bäste vän, den klotrunde, gröne och enögde Mike (svensk röst av Robert Gustavsson) till monstervärlden. Filmen, som är en Disney/Pixar-produktion, visas på juldagen (25 december).
Samma dag på morgonen visas för första gången på kanalen Peter Pan: Tillbaka till Landet Ingenstans, uppföljaren till klassikern Peter Pan. Lena är nu vuxen och har egna barn och berättar för dem om pojken som inte ville växa upp. En dag använder Kapten Krok Lenas envisa dotter, Jane, som inte tror på fantasins magi, som lockbete för att komma åt sin ärkefiende. Peter Pan, Tingeling och de vilda pojkarna kommer till Janes undsättning, men så länge hon inte tror, kan hon inte flyga, och det finns inget annat sätt för henne att återvända hem.
Fredagen den 19 december är det premiär för Mupparnas Julsaga. Filmen baseras på Charles Dickens välkända berättelse ”En julsaga”. Men den här gången är det Kermit, Miss Piggy, Gonzo, Fozzie och alla de andra mupparna som spökar för Michael Caine som spelar den snåla gubben Scrooge.
Fredagen den 5 december visas succéfilmen Bilar. Några andra filmer som visas undre julmånaden är Bernhard & Bianca, De 101 Dalmatinerna, Den Lilla Sjöjungfrun, Leroy & Stich, Tarzan 2, Mulan 2, Askungen: Det Magiska Trollspöet, Dumbo, Vilddjuren och Musse, Kalle, Långben - De Tre Musketörerna.

Camp Rock
För de som missade en av Disneys senaste sång- och dansfilmssuccéer, Camp Rock, med Jonas Brothers och Demi Lovato, får nu chansen att se den igen klockan 15.30 den 23 och 25 december. Filmen, som är en Disney Channel Original Movie (egenproducerad film av Disney Channel), har nått ut till 74 miljoner tittare runt om i världen och hade Sverigepremiär på kanalen den 3 oktober i år.

Populära serier som Hannah Montana och Magi på Waverly Place visas varje dag.
Jul på systerkanalerna Playhouse Disney och Toon Disney

Playhouse Disneys egna adventskalender
Från 1 till 24 december visas Händige Mannys egen julkalender. Varje dag händer något nytt. Nya historier, ett speciellt julavsnitt och på julafton blir det en hel eftermiddag med Händige Manny. Varje adventssöndag i december blir det filmpremiär på Playhouse Disney; bland annat Mina vänner Tiger & Nalle Puh – Superdeckarnas Julfilm.

Toon Disney - Filmmaraton
Självklart vill våra bästa vänner Kalle Anka, Musse Pigg och Janne Långben önska alla tittare en riktig God Jul och kanalen är fylld med härliga och roliga äventyr varje dag. På Nyårsafton blir det filmmaraton från sju på morgonen till sju på kvällen.

TV-tablåer
För att se fullständiga TV-tablåer för Disney Channel, Playhouse Disney och Toon Disney, var god se www.disneychannel.se och klicka på respektive kanal.

För mer information och bilder, vänligen kontakta
Elisabeth Thomassen
PR Project Leader
Disney Channel Scandinavia
08-555 445 83; 0706-17 44 45, elisabeth.thomassen@disney.com
www.disneychannel.tv
__________________________________________________________________________________________
Fakta om Disney Channel Scandinavia
Disney Channel är en barn-tv-kanal för hela familjen. Här finns det allra bästa från Disneys magiska värld. Kanalen visar en blandning av spelfilm, storfilmer och klassiker som High School Musical, Camp Rock, Peter Pan och 101 Dalmatiner, samt helt nya serier som Hannah Montana och Magi på Waverly Place. Disney Channel är en trygg och reklamfri kanal. Kanalen sänder dagligen mellan 06:00 och 22:00. Alla program är dubbade eller textade på svenska. Disney Channel kan ses av fyra miljoner hushåll i Norden och distribueras bland annat av Boxer, Canal Digital, Comhem och Viasat. www.disneychannel.tv.