ThorenGruppen tillbakavisar Skolinspektionens kritik

Report this content

Skolinspektionen har idag i media kritiserat friskolekoncernen ThorenGruppen för att ha lämnat felaktiga uppgifter i undersökningar som ligger till grund för ansökan om nyetablering av friskolor.
ThorenGruppen har ännu ej fått ta del av Skolinspektionens beslut men tillbakavisar i princip de anklagelser som framförts och vänder sig mot Skolinspektionens utspel i media.

- Det ligger i vårt eget intresse att få fram korrekta underlag, och alla de etableringar vi hittills genomfört har alltid överträffat prognoserna. Vi är en seriöst arbetande och stabil friskolekoncern.
Skolinspektionens kritik i media är därför häpnadsväckande och vi försöker förstå vilka motiv som kan ligga bakom. Vi fördömer helt deras process att offentliggöra sina beslut i media innan de delges sökanden. Nu måste vi invänta att få Skolinspektionens beslut och få en chans att ta ställning till deras kritik, säger Raja Thorén, ägare och grundare.

Vid frågor vänligen kontakta Joakim Ekblom, Marknads- och kommunikationschef, 070-795 00 30, joakim.ekblom@thorengruppen.se

ThorenGruppen AB är ett norrländskt utvecklingsföretag med säte i Umeå. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Vi har flera affärsområden och är idag över 800 medarbetare. Störst är vi på gymnasiesidan där vi äger och driver 26 skolor inom tre koncept samt inom vuxenutbildning genom vårt varumärke Astar AB med cirka 200 medarbetare.

Taggar:

Citat

- Det ligger i vårt eget intresse att få fram korrekta underlag, och alla de etableringar vi hittills genomfört har alltid överträffat prognoserna. Vi är en seriöst arbetande och stabil friskolekoncern. Skolinspektionens kritik i media är därför häpnadsväckande och vi försöker förstå vilka motiv som kan ligga bakom. Vi fördömer helt deras process att offentliggöra sina beslut i media innan de delges sökanden. Nu måste vi invänta att få Skolinspektionens beslut och få en chans att ta ställning till deras kritik
Raja Thorén, ägare och grundare.