THQ Nordic AB (publ) publicerar Q1 för 2017

HÖGT TEMPO I THQ NORDIC, NETTOOMSÄTTNINGEN ÖKADE MED 90%

Vi levererar goda resultat genom att kapitalisera på vår portfölj av förvärvade varumärken, i enlighet med vår affärsmodell. Vi har ett bra momentum i att leverera nya releaser i vårt ”asset care”-program och vi lanserade fem nya versioner under kvartalet. Vi fortsätter att utöka vår utvecklingsportfölj och hade i slutet av kvartalet 32 pågående projekt. Vi arbetar med att färdigställa och lansera våra första uppföljare under andra halvåret 2017.

Vårt växande förlagsteam i Wien driver arbetet med att leverera enligt vår lanseringsplan för tredje och fjärde kvartalet. Nu väntar en intensiv period vad gäller sälj, PR, marknadsföring och distribution.

Efter kvartalet utannonserade vi Darksiders III som är en uppföljare till ett av våra största varumärken. Detta har tagits emot övervägande positivt bland fans och i spelmedia. Spelet utvecklas av Gunfire Games i Austin som till stora delar består av det ursprungliga utvecklingsteamet. Det planeras lanseras under 2018.

Finansiellt har vi under första kvartalet fortsatt att leverera tillväxt och lönsamhet. Nettoomsättningen ökade med 90% till 81,9 MSEK och EBIT ökade med 125% till 31,9 MSEK, vilket ger en EBIT-marginal om 39%. Det är en stark prestation men jag vill understryka att vi fortfarande är en liten aktör i en stor bransch.

– LARS WINGEFORS, GRUNDARE & VD

Första kvartalet 2017

•  Nettoomsättningen ökade med 90% till 81,9 MSEK (43,1).
  •  Egna titlar motsvarade 55,4 MSEK (27,1), eller 67%, av nettoomsättningen under kvartalet.
  •  EBITDA uppgick till 41,9 MSEK (23,1), motsvarande en EBITDA-marginal om 51,2%.
  •  Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 29,7 MSEK (25,3).
  •  Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,33 SEK (0,18).
  •  Per den 31 mars 2017 uppgick likvida medel till 130,8 MSEK (167,4 per den 31 december 2016).
  •  Förvärv av ett varumärke slutfördes under första kvartalet.
  •  Fem egna titlar och en förlagstitel lanserades under kvartalet.

Samtliga jämförelsetal inom parentes motsvarande period föregående år, om inte annat anges.

Tel: +46 708 471 978
E-post: lwingefors@thqnordic.com

THQ Nordic förvärvar, utvecklar och förlägger PC- och konsolspel. Bolaget har en bred portfölj omfattande 260 spel och 80 egna varumärken såsom Darksiders, Titan Quest, MX vs ATV, Red Faction, Destroy All Humans, Aquanox, ELEX, Jagged Alliance, SpellForce och The Guild. THQ Nordics förlagsverksamhet når globalt med marknadsföring, försäljning och distribution, både online och i fysiska kanaler. Koncernens huvudkontor ligger i Karlstad, Sverige och det operationella kontoret ligger i Wien, Österrike. THQ Nordic sysselsätter över 400 medarbetare och kontraktsanställda spelutvecklare och har fyra helägda utvecklingsstudios i Tyskland, USA och Sverige. THQ Nordics aktier är noterade på Nasdaq Stockholm First North under kortnamnet THQN B. Bolaget Certified Adviser är FNCA Sweden AB. För mer information, vänligen besök http://www.thqnordic-investors.com eller www.thqnordic.com.

Denna information är sådan information som THQ Nordic AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 maj 2017 kl. 07.00 CET.