THQ Nordic förvärvar spelstudion Black Forest Games GmbH

THQ Nordic annonserar att bolaget förvärvat 100% av de utestående aktierna från de fem grundarna av Black Forest Games GmbH. Black Forest Games GmbH grundades 2012 och har, sett till arvet från Spellbound Entertainment, varit en av Tysklands längst existerande självständiga spelutvecklare.

Vidare upprättades ett inkråmsavtal med Black Forest Games för att förvärva de immateriella rättigheterna till bland annat ”Giana Sisters”, ”Helldorado” och ”Rogue Stormers”, som nu kommer att bli en del av THQ Nordics portfölj av egna titlar

Förvärvet av de immateriella rättigheterna hanteras av THQ Nordic AB, med bas i Karlstad, medan det dagliga arbetet och aktieaffären hanteras av THQ Nordic GmbH som har sin bas i Wien, Österrike. Köpeskillingen för hela bolaget och alla anställda uppgår till 900 000 EUR, med en potentiell tilläggsköpeskilling om 450 000 bestående av en prestationsbaserad utbetalning till de fem grundarna. De kommer att arbeta kvar för att fortsätta framgångssagan hos den 50 man stora utvecklingsstudion.

Adrian Goersch och Andreas Speer, medgrundare och ledande befattningshavare på Black Forest Games: ”Vi är glada och stolta över att ansluta oss till THQ Nordics familj. Vår studio såg en stark tillväxt och ett bra år 2016. Därför är det ett ypperligt tillfälle att gå samman med en partner som delar vår förståelse för spelutveckling och vision av att vara en ledande utvecklingsstudio i Europa”.

Lars Wingefors: “Vi har nu arbetat med människorna på Black Forest Games i flera år. Deras tekniska färdigheter, i kombination med deras grafiska arbete och utomordentliga speldesign, övertygade oss än mer att ta steget att förvärva denna välskötta utvecklingsstudio som kommer att bli den största interna utvecklingsstudion på THQ Nordic.”

Black Forest Games arbetar just nu med en oannonserad ”open-world”-titel till PC, PlayStation 4 och Xbox One. Fler detaljer kring detta projekt kommer att avslöjas inom en snar framtid.

Tel: +46 708 471 978
E-post: lwingefors@thqnordic.com

THQ Nordic förvärvar, utvecklar och förlägger PC- och konsolspel. Bolaget har en bred portfölj omfattande 270 spel och 81 egna varumärken såsom Darksiders, Titan Quest, MX vs ATV, Red Faction, Destroy All Humans, Aquanox, ELEX, Jagged Alliance, SpellForce och The Guild. THQ Nordics förlagsverksamhet når globalt med marknadsföring, försäljning och distribution, både online och i fysiska kanaler. Koncernens huvudkontor ligger i Karlstad, Sverige och det operationella kontoret ligger i Wien, Österrike. THQ Nordic sysselsätter 470 medarbetare och har fem helägda utvecklingsstudios i Tyskland, USA och Sverige. THQ Nordics aktier är noterade på Nasdaq Stockholm First North under kortnamnet THQN B. Bolaget Certified Adviser är FNCA Sweden AB. För mer information, vänligen besök http://www.thqnordic-investors.com eller www.thqnordic.com.