Bokslutskommuniké fjärde kvartalet, oktober-december 2016

Fjärde kvartalet

• Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 1 069 Mkr (980) vilket motsvarar en ökning om 9,2 procent. Justerat för valutakursförändringar ökade försäljningen med 2,5 procent.

• Rörelseresultatet uppgick till 65 Mkr (44). Underliggande EBIT1 uppgick till 68 Mkr (48), vilket motsvarar en ökning med 42,7 procent och en marginal om 6,4 procent (4,9). Justerat för valutakursförändringar har underliggande EBIT marginal förbättrats med 0,2 procentenheter.

• Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,36 kr (0,22).

• Strategisk renodling av koncernen. Översynen av Specialty segmentet har lett till att verksamheten för verktygslådor för pick-up trucks förväntas avyttras under 2017.

Helåret

• Nettoomsättningen för helåret uppgick till 5 611 Mkr (5 320) vilket motsvarar en ökning om 5,5 procent. Justerat för valutakursförändringar ökade försäljningen med 4,9 procent.

• Rörelseresultatet uppgick till 957 Mkr (825). Underliggande EBIT1 uppgick till 970 Mkr (850), vilket motsvarar en ökning med 14,0 procent och en marginal om 17,3 procent (16,0). Justerat för valutakursförändringar ökade underliggande EBIT med 10,0 procent och marginalen förbättrades med 0,8 procentenheter.

• Nettoresultat uppgick till 676 Mkr (587).

• Kassaflöde från den löpande verksamheten var 878 Mkr (662).

• Resultat per aktie före utspädning uppgick till 6,69 kr (5,87).

• Styrelsen föreslår en ordinarie utdelning om 3,40 kr per aktie, vilket motsvarar en utdelning om 344 Mkr, beräknat på antalet utestående aktier den 10 februari 2017. Föreslagen ordinarie utdelning utbetalas vid två tillfällen (1,70 kr i maj och 1,70 kr i oktober) och utgör 51 procent av resultat per aktie. Styrelsen föreslår även en extraordinär utdelning om 7,50 kr per aktie, motsvarande en utdelning om 758 Mkr beräknat på antalet utestående aktier den 10 februari 2017, att utbetalas i maj. Total föreslagen vinstutdelning är därmed 10,90 kr per aktie.

Den fullständiga rapporten finns tillgänglig på www.thulegroup.com

Telefonkonferens
En kombinerad press- och analytikerkonferens med Magnus Welander, vd och koncernchef, samt Lennart Mauritzson, CFO, hålls idag den 10 februari, 2017, kl 10:00 (CET).
Telefonkonferensen hålls på engelska.
Information om telefonkonferensen finns tillgänglig på www.thulegroup.com

Denna information är sådan information som Thule Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 februari 2017 kl. 07.45 CET.

Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt, säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man lever ett aktivt liv. Under mottot Active Life, Simplified.erbjuder bolaget produkter inom produkt-kategorierna Sport&Cargo Carriers (t.ex takräcken, takboxar, hållare för cykel-, vatten- och vintersporter som transporteras med bil), Active with Kids (t.ex cykelkärror, barnvagnar, cykelbarnstolar), RV Products (t.ex markiser, cykelhållare och tält för husbilar och husvagnar), Sport&Travel Bags (t.ex. vandrings-ryggsäckar, resväskor) och Bags for Electronic Devices (t.ex. dator- och kameraväskor).
Thule Group har cirka 2 200 anställda vid 8 produktionsanläggningar och 35 försäljningskontor över hela världen. Produkterna säljs på 140 marknader och försäljningen under 2016 uppgick till 5,6 miljarder kronor.