Lennart Mauritzson utsedd till ny CFO i Thule Group

Lennart Mauritzson, 43, har utsetts till ny CFO i Thule Group. Han kommer senast från rollen som CFO i börsnoterade Beijer Electronics.

Lennart Mauritzson kommer senast från rollen som CFO för det likaså Malmö-baserade och börsnoterade elektronikföretaget Beijer Electronics AB, en tjänst han tillträdde under 2009. Redan året innan gjorde Lennart en kortare session på Thule Group som finanschef för koncernens största affärsområde, Vehicle Solutions. När Lennart nu tillträder tjänsten som koncernens CFO gör han det med en redan välgrundad kunskap om företaget, dess verksamhet och organisation.

"Lennart Mauritzson är en CFO med erfarenhet från en bred palett av olika bolag. Han har dessutom en gedigen erfarenhet från affärsorienterade ledningspositioner hos bolag som genomfört stora förändringsprocesser och som varit aktiva inom M&A. Dessa erfarenheter är viktiga i den process som Thule Group befinner sig i. Vårt arbete i att växa bolaget både organiskt och genom förvärv och våra förberedelser i riktning mot att kunna bli ett publikt bolag går nu in i en ny fas. Jag hälsar Lennart varmt välkommen.", säger Magnus Welander, VD och koncernchef för Thule Group.

Lennart Mauritzson kommer att tillträda tjänsten under fjärde kvartalet 2011.

Thule Group är världsledande på produkter och varumärken som gör det enkelt för människor att transportera sin utrustning säkert, praktiskt och med stil. Under mottot Active Life, Simplified. erbjuder Thule Group produkter inom fyra områden: Carry Solutions (laptop- och kamera väskor, ryggsäckar mm), Vehicle Solutions (takräcken, skid- och takboxar, cykelhållare, snökedjor mm), Work Solutions (steghållare, verktygsboxar mm), Child Transport Solutions (cykelvagnar och babyjoggers) och Towing Solutions (dragkrokar och trailers för båt, hantverkare, häst mm). Thule Group har cirka 3.100 anställda på fler än 50 produktionsanläggningar och försäljningskontor över hela världen. Under 2010 uppgick försäljningen till 5,7 miljarder kronor.
Läs mer på www.thulegroup.com