Thule Adventure team vann prestigefyllda multisporttävlingen Baise Outdoor Quest, Kina

20 timmars tuff racing fördelade på tre dagar ledde Thule Adventure Team till ännu en seger. Efter att ha kämpat sig igenom tuff terräng med knädjup lera, kilometer med trappsteg i djungel och berg stod Thule Adventure Team som segrare, för andra året i rad, i det prestigefyllda multisportloppet Baise Outdoor Quest, södra Kina.

Baise Outdoor Quest är en av de tuffaste och mest prestigefyllda multisporttävlingarna i världen och Martin Flinta, lagkapten, tillsammans med sitt lag stod igår söndag som segrare för andra året i rad. Hela laget sätts på prov i tävlingar som denna. Även om alla är mycket erfarna multisportare så krävs ett mycket starkt sammarbete för att vinna.

”Under ett lopp som detta har alla sina starka och svaga sidor. Vi måste hela tiden arbeta som ett lag, hjälpa varnadra och stötta de som för stunden har det tungt” säger Martin Flinta.

Många lag, om inte alla, fick punkteringar under loppets cykelsträckor och att byta ett punkterat däck kan ta upp till 10 minuter. Thule Adventure Team använde, med erfarenhet från förra årets lopp, sig av extra kraftiga däck för att minimera risken för punktering. ”Better safe than sorry. Ett par minuter i ett snabbt och jämnt lopp som detta kan vara skillnaden mellan att vinna eller inte” säger Kapten Flinta.

Efter att ha vunnit alla tre dagsetapper visar Thule Adventure Team ännu en gång sin position som ett av världens absolut främsta multisportlag.

Om tävlingen

Baise Outdoor Quest pågick 26-28 april i Baise, Leye i Guangxi provinsen, södra Kina. Denna del av landet är känd för ett varmt och fuktigt klimat samt sina floder, berg och djungler. Loppet bjuder på flertaliga firningar och klättringar till en högsta punkt på 2000 m.ö.h. Baise Outdoor Quest är ett etapplopp för mixade lag om fyra personer som sträcker sig över tre dagar med flera olika moment så som; simning, paddling, cykling, trapplöpning, grott moment, äventyrsmoment och stiglöpning.

Varumärket Thule etablerades redan 1942. Under mottot Bring your life erbjuder Thule globalt ett brett sortiment av premiumprodukter. Thule skapar transportlösningar som möjliggör för användarna att ta med sig sin utrustning på ett säkert, enkelt och elegant sätt. Thule erbjuder bland annat takräcken, cykelhållare, takboxar, trailers, snökedjor och väskor.

Läs mer på
www.thule.com.