Thule Adventure Team Världsmästare Igen!

Efter 7 dygn står Thule Adventure Team som vinnare i ett av de tuffaste Adventure Racing VM någonsin. 2011 vann laget VM i Tasmanien. Nu gör laget om bedriften. Denna gång i sydamerikanska Costa Rica.

Jacky Boisset och Mimi Guillot från Frankrike har tillsammans med Stuart Lynch från Nya Zeeland och Spanske Albert Roca, tagit sig fram genom svårnavigerad djungel, tuffa forsar, över berg och genom mangrove träsk under en veckas tid med bara ett par få timmars sömn.

Årets VM i Adventure Racing var en tuffare tävling än förväntat och många av topplagen tvingades bryta tävlingen på grund av skador eller magsjukdom. Thule Adventure Team klarade den extrema utmaningen genom rätt strategi och näst intill felfri navigering av Jacky och Stuart. Under de nära sju dagar som tävlingen pågått, har laget, förutom kort vila vid de olika paddlingsmomenten, bara sovit ca 6 timmar.

När laget påbörjade den näst sista etappen, en lång MTB sträcka på 156 km, låg de ca sju timmar före nummer två, Spanska Columbia Vidaraid.

”Jacky, Mimi, Stuart och Albert har stått för en fantastisk prestation i Costa Rica. De vann tack vare deras sammarbete och hårda arbete där de tog varje nytt moment på största allvar. De har förberett sig väl både fysiskt och mentalt och haft en strategi för de mest kritiska momenten som sömn, mat, att få tillräckligt med vatten och undvika skador och infektioner.” – säger Martin Flinta, Lagkapten för Thule Adventure Team.

Stuart och Albert har gjort ett fantastiskt jobb som ersättare för Martin Flinta och Per Vestling. Martin blev sjuk när han för ett par veckor sedan  tävlade i Ironman på Hawaii och Per Vestling har under 2013 tagit ett sabbatsår ifrån adventure racing

Om Thule Crew

Thule Crew bildades 2013. Med utgångspunkt i Thules mission att förmå fler att spendera mer tid ute i naturen, har medlemmarna i Thule Crew valts ut för att inspirera oss alla att leva ett mer aktivt liv. Passion för utomhusaktiviteter är grundläggande för medlemmarna i Thule Crew, som med sin stora humanism också är hängivna förebilder inom sina respektive sporter.

Läs mer på www.thule.com/thulecrewLyssna