Thule Group (publ) – Delårsrapport andra kvartalet, april-juni 2018

• Nettoomsättning för andra kvartalet uppgick till 2 155 Mkr (1 955) vilket motsvarar en ökning om 10,2 procent. Justerat för valutakursförändringar ökade försäljningen med 7,0 procent.

• Rörelseresultatet uppgick till 523 Mkr (474), vilket motsvarar en ökning med 10,4 procent och en marginal om 24,3 procent (24,2). Justerat för valutakursförändringar ökade rörelseresultatet med 6,6 procent.

• Nettoresultat uppgick till 385 Mkr (348).

• Kassaflöde från den löpande verksamheten var 305 Mkr (416).

• Resultat per aktie före utspädning uppgick till 3,73 kr (3,41).

• Nytt finansieringsavtal - Thule Group har ingått ett nytt låneavtal som ersätter det låneavtal som ingicks i samband med börsintroduktion i november 2014. Det nya låneavtalet, som trädde i kraft den 29 juni 2018, är en revolverande kreditfacilitet om 300 Meur med en löptid på fem år och med en möjlighet till förlängning på upp till två år.

Den fullständiga rapporten finns tillgänglig på www.thulegroup.com

Telefonkonferens
En kombinerad press- och analytikerkonferens med Magnus Welander, vd och koncernchef, samt Lennart Mauritzson, finansdirektör, hålls idag den 19 juli, 2018, kl 10:00 (CET). Telefonkonferensen hålls på engelska.
Information om telefonkonferensen finns tillgänglig på www.thulegroup.com

Denna information är sådan information som Thule Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 juli, 2018, kl. 07.45 CET.

Varumärket Thule etablerades 1942.Under mottot Bring your life erbjuder Thule globalt ett brett sortiment av produkter som gör det möjligt för aktiva människor att ta med sig sin packning, utrustning och sina barn på ett säkert, enkelt och snyggt sätt.
Thule erbjuder bland annat cykel- och skidhållare, takräcken och takboxar, dator- och kameraväskor, skid- och pjäxbagar  ryggsäckar, samt barnrelaterade produkter som joggingvagnar, barncykelsadlar och cykelvagnar.
Produkterna säljs på 140 marknader över hela världen.
www.thule.com