Thule Group förvärvar företaget GMG B.V., ledande holländska tillverkaren av barncykelsadlar

Thule Group har förvärvat det holländska företaget GMG B.V., ledande tillverkare av barncykelsadlar i marknaderna inom Benelux. GMG B.V. omsatte år 2015, med fokus på barncykelsadlar under varumärket Yepp, 6,1 miljoner euro.

"Jag är glad att kunna lägga det starka produktutbudet från GMG B.V. till vår redan imponerande produktportfölj inom produktkategori Active with Kids. Förvärvet av GMG B.V. är ett komplement till vårt befintliga sortiment av Thule RideAlong barncykelsadlar och passar vår strategi att växa inom denna nyckelkategori som har en stark tillväxt genom de senaste lanseringar av t.ex. Thule Glide joggingbarnvagnar och Thule Sapling barnbärstol ", säger Magnus Welander, vd och koncernchef Thule Group.

GMG B.V. har arbetat med en liten och produktfokuserad marknads- och försäljnings-organisation med sex anställda och kontor i Zwanenburg, Nederländerna. Den totala köpe-skillingen var 10,0 MEUR, på skuldfri basis.

Förvärvet förväntas inte ha någon väsentlig inverkan på Thule Groups totala försäljning och vinst.

Denna information är sådan information som Thule Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 juli 2016 kl. 08.00 CET.

Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt, säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man lever ett aktivt liv.
Under mottot Active Life, Simplified. erbjuder vi produkter inom två segment: Outdoor&Bags (så som utrustning för cykel-, vatten- och vintersporter, takboxar, cykel- och, barnvagnar, joggingvagnar, dator- och kameraväskor, ryggsäckar och fodral för mobiltelefoner och annan digital utrustning), samt Specialty (verktygs- och utrustningslådor för pick-up-bilar).
Våra produkter säljs på 139 marknader över hela världen.
Vi är drygt 2 000 anställda som arbetar på nio fabriker och fler än 35 försäljningskontor. Försäljningen under 2015 uppgick till 5,3 miljarder svenska kronor.
Thule Group är ett publikt företag listat på Nasdaq Stockholm.
Läs mer på www.thulegroup.com