Thule Group publicerar sin miljörapport 2014

Thule Group presenterar idag företagets tredje miljörapport där koncernens miljöinitiativ presenteras och utvecklingen av samtliga fokusområden på miljöområdet följs upp.

På Thule Group har vi haft grundläggande värderingar om hållbarhet och miljö ända sedan starten för drygt 70 år sedan. Genom våra miljörapporter har vi gjort arbetet mer synligt och förbättrat möjligheten att följa upp resultatet och därigenom kunna göra ytterligare förbättringar för att nå våra miljömål satta till slutet av2016.
I årets rapport vill vi särskilt framhålla tre områden där vi har nått de förbättringar som vi fokuserat på under det gångna året.

• Livscykelanalys (LCA) – För att ytterligare öka vår kunskap om den totala miljöpåverkan från våra produkter genomfördes fler djupgående designstudier och träning under 2014. Med ökad kunskap inom detta område har vi tagit flera steg i rätt riktning för att säkra hög miljömedvetenhet när vi designar och utvecklar nya produkter, för att i sin tur minska miljöpåverkan från våra produkter under hela dess livscykel.

• Energi – Under 2014 gjorde vi ytterligare investeringar för att minska vårt beroende av fossila bränslen genom att använda mer förnyelsebar energi. I slutet av 2014 nådde vi våra delmål genom att drygt 50 procent av den totala mängden elektricitet vi använder är från förnybara källor. Vi är på god väg att nå målet att 60 procent kommer från förnybara källor i slutet av 2016.

• Återvinning – Under 2014 har flera initiativ inom fokusområdet återvinning gett resultat. Att motiverade och engagerade medarbetare som drivit ständiga förbättringar inom detta område är en av anledningarna till den positiva utvecklingen. Vi har succesivt ökat mängden återvunnet avfall och nådde i slutet av 2014 en nivå på över 90 procent, vilket tar oss närmare målet på 95 procent i slutet av 2016.

Läs hela vår miljörapport och bekanta dig med vårt miljöarbete på Thule Groups hemsida.

Pontus Alexandersson
Director Sustainability Thule Group
pontus.alexandersson@thule.com

Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt, säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man lever ett aktivt liv.Under mottot Active Life, Simplified. erbjuder vi produkter inom två segment: Outdoor&Bags (bl.a. utrustning för cykel, vatten- och vintersporter, takboxar, cykelkärror, barnvagnar, babyjoggers, dator- och kameraväskor, ryggsäckar och fodral för mobiltelefoner och annan digital utrustning), samt Specialty (bl.a. snökedjor).
Våra produkter säljs på 136 marknader över hela världen. Vi är fler än 2.200 anställda som arbetar på 10 fabriker och fler än 35 försäljningskontor över hela världen. Försäljningen under 2014 uppgick till 4,7 miljarder svenska kronor.
Thule Group är ett publikt företag listat på Nasdaq Stockholm.
Läs mer på www.thulegroup.com