Thule Groups vd och koncernchef Magnus Welander kommenterar delårsrapporten för tredje kvartalet 2016

Stark lönsamhetstillväxt under kvartalet
Under tredje kvartalet 2016 har vi fortsatt vår stabila lönsamhetsutveckling med en underliggande EBIT- tillväxt på 6,9 procent valutajusterat. För årets första nio månader var underliggande EBIT 901 Mkr, en ökning med 10,3 procent valutajusterat, vilket innebär att vi på rullande 12-månaders basis nådde en underliggande EBIT-marginal om 17,2 procent (16,0 procent för helåret 2015).

Försäljningen ökade till 1 366 Mkr under tredje kvartalet (en tillväxt på 1,7 procent valutajusterat inklusive förvärvet av GMG). Den organiska försäljningstillväxten för årets tre första kvartal var 5,2 procent (valutajusterat), vilket är över vårt årliga finansiella mål om 5,0 procent. Det operationella kassaflödet fortsätter också vara mycket starkt.

Mycket god tillväxt i Region Europe & ROW
Vi är fortsatt mycket nöjda med hur väl våra olika initiativ i Region Europe & ROW drev tillväxt under kvartalet. Med en försäljningstillväxt om 9,0 procent under tredje kvartalet innebär det en ökning med 11,1 procent valutajusterat efter nio månader.

Vi fortsatte att ta marknadsandelar inom Sport&Cargo Carriers genom lyckade produktlanseringar. Dessutom fortsatte vi att växa snabbt inom Other Outdoor&Bags, drivet framför allt av stark försäljning inom Active with Kids. Våra joggingvagnar, multi-funktionella cykelvagnar och barncykelstolar fortsätter att ta marknadsandelar i denna för oss nyare kategori. Den goda utvecklingen inom RV Products fortsatte och vi tar marknadsandelar inom en kategori som uppvisar stark marknadstillväxt.

Svag marknad i Region Americas
Försäljningen i Region Americas var svagare än förväntat under kvartalet med en minskad försäljning med -8,8 procent valutajusterat. Trots en minskad försäljning med -4,0 procent fram till och med september behåller vi våra marknadsandelar, men marknaden som helhet återhämtade sig inte som vi förväntat oss under det tredje kvartalet.

Försäljningen påverkades framför allt negativt av tre faktorer: en svag Outdoor-bransch efter vårens konkurser av två stora butikskedjor, en försiktighet inom cykelbutiksledet med stora ingående cykellager inför säsongen 2016, samt en minskad försäljning inom Bags for Electronic Devices. Detta är faktorer som vi tror kommer påverka även det fjärde kvartalet.

Marginalförbättringar i Work Gear
Efter en mycket stark start på året, upplevde vi under tredje kvartalet en något svagare marknad i USA och omsättningen minskade med 7 Mkr och lönsamheten med 1 Mkr (valutajusterat). För årets tre första kvartal var omsättningen i linje med föregående år medan underliggande EBIT under samma period ökade med 15 Mkr (38,2 procent valutajusterat). Vår förbättrade produktionseffektivitet och fokus på mer lönsam  produktmix innebär att marginalen för året ligger på 16,9 procent (12,3 procent samma period 2015).

Snabb integration av förvärvade GMG
I början av juli förvärvade vi GMG B.V., den ledande tillverkaren av barncykelstolar i Benelux regionen. Produkterna (som sålts under varumärket Yepp) kompletterar väl vårt befintliga sortiment. Vi lanserade i september på mässorna en ny generation barncykelstolar under varumärket Thule Yepp och GMG är redan en fullt integrerad del av Thule Group.

Satsningar inom Supply Chain
Vi genomför just nu ett antal större projekt för att säkerställa att vi kan nå våra tillväxtmål. I samband med köpet av GMG har vi beslutat att flytta monteringen av de nya barncykelstolarna till egen fabrik. Då vi också ser en allmänt stark tillväxt inom de nya kategorierna har vi bestämt oss för att tidigarelägga öppnandet av en ytterligare monteringsfabrik i Polen. Den nya fabriken kommer vara operativ redan under första kvartalet 2018.

I Region Americas är vi igång med andra fasen i vårt stora distributionsprojekt, i och med flytten till vårt nya distributionscenter för östra USA som just på-börjats. Centret kommer vara fullt operationellt i slutet av första kvartalet 2017. Detta nya större och mer effektiva lager, och de strukturella förbättringar vi gjort med våra distributionscenter i hela världen kommer vara viktiga bidragande faktorer för fortsatta effektiviseringar under 2017.

Stort intresse för våra nya produkter
Vi är på väg in i vintersäsongen, men under det tredje kvartalet har vi också deltagit i ett antal globala mässor och visat upp en mängd nya produkter, för lansering i butik under vårsäsongen. Mottagandet har generellt varit mycket positivt, med speciellt stort intresse för våra nya Thule Chariot multi-funktionella barncykelvagnar och nya takboxen Thule Motion XT. Lanseringarna och våra operationella projekt gör att jag ser fram emot en spännande period.

Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt, säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man lever ett aktivt liv.
Under mottot Active Life, Simplified. erbjuder vi produkter inom två segment:
Outdoor&Bags (så som utrustning för cykel-, vatten- och vintersporter, takboxar, cykel- och, barnvagnar, joggingvagnar, dator- och kameraväskor, ryggsäckar och fodral för mobiltelefoner och annan digital utrustning), samt Specialty (verktygs- och utrustningslådor för pick-up-bilar).
Våra produkter säljs på 139 marknader över hela världen. Vi är drygt 2 000 anställda som arbetar på nio fabriker och fler än 35 försäljningskontor.
Försäljningen under 2015 uppgick till 5,3 miljarder svenska kronor.
Thule Group är ett publikt företag listat på Nasdaq Stockholm.
Läs mer på www.thulegroup.com