Thules långtgående arbete med säkerhet bekräftat av svenska Testfakta och tyska ADAC

Säkerhet och användarvänlighet är två av de mest centrala begreppen i produktutveckling och tillverkning av Thules produkter. Framgången inom områdena bekräftas återkommande av testinstitut och facktidningar i hela världen. Svenska Testfaktas och tyska ADACs [1]  tester av takboxar är två av de senaste exemplen där takboxarna från Thule, med bred marginal, klassas som de säkraste boxarna.

Svenska Testfakta och tyska ADAC är två av flera officiella och privata testorganisationer och media som återkommande testar och graderar säkerhet, användarvänlighet med mera hos bl.a. takboxar. Thule kommer ut som vinnare i båda organisationernas senaste tester. I det senaste testet från Testfakta illustreras dessutom på ett mycket tydligt sätt riskerna med att använda en osäker takbox. I båda testerna koras takboxen Thule Motion XL till bästa boxen.

”Vi arbetar stenhårt för att alla produkter från Thule ska vara säkra, lätta att använda och av högsta kvalitet. Testerna från ADAC före jul och nu senast från Testfakta visar på ett tydligt sätt att säkerheten aldrig kan överdrivas”, säger Andreas Holm, säljchef för Thule Group i Norden och Baltikum. ”Detta är också anledningen till att vi investerar stora resurser inom simulering och testning av våra produkter, som till exempel genom den expansion av vårt globala Thule Test Center som gjordes i September förra året i Hillerstorp, Sverige”.

”Som ledande global aktör i kategorin takboxar, cykelhållare och takräcken vet vi att testföretagen ofta testar enligt än tuffare säkerhetsaspekter än vad som finns lagliga krav för i vissa länder. Det innebär att produkter från tillverkare med lägre ställda interna krav inte klarar denna typ av tester och vi är därför tyvärr inte förvånade över att det ibland kommer ut bristfälliga produkter på den svenska marknaden.”, säger Andreas Holm.

Thule Test Center

Thule genomför produkttester i det egna Thule Test Center med både de standardtester som krävs för att produkterna ska godkännas enligt rådande lagar och regler, och mer extrema och långtgående tester. Det genomförs allt från fall-, krock-, stöt-, och hållfasthetstester till mängder av tuffa miljötester. Produkterna testas dessutom upprepade gånger i verkliga miljöer för att uppnå de högt uppsatta målen.

Läs Testfaktas test i sin helhet: http://www.testfakta.se/tester/motor/din-takbox-kan-bli-livsfarlig

Läs tyska ADACs test i sin helhet: https://www.adac.de/infotestrat/tests/autozubehoer-technik/dachboxen/2015_dachboxentest.aspx?quer=dachboxentest

Tina Liselius
PR & Sponsorship Manager Europe & ROW, Thule Group
Mobile: 070 0902652
Email: tina.liselius@thule.com

Varumärket Thule etablerades 1942. Under mottot Bring your life erbjuder Thule globalt ett brett sortiment av premiumprodukter som gör det möjligt för aktiva människor att ta med sig sin packning, utrustning och sina barn på ett säkert, enkelt och snyggt sätt.

Thule erbjuder bland annat cykelhållare, takräcken och takboxar, väskor och ryggsäckar, barnrelaterade produkter som barncykelsadlar och multifunktionella barnvagnar. Produkterna säljs på fler än 139 marknader över hela världen.

Läs mer på www.thule.com

[1] Tyska ADAC är Europas största organisation för bilägare och motsvarar svenska Motormännens Riksförbund