USA:s skattereforms påverkan på Thule Group

Som följd av den nyligen genomförda skattereformen i USA uppskattar Thule Group att den amerikanska federala skattesänkningen från 35% till 21% kommer att ha en positiv inverkan på koncernens effektiva skattesats i USA från 2018 och framåt.

I delårsrapporten per 30 september redovisade koncernen uppskjutna skattefordringar i USA på cirka 40 miljoner USD. På grund av sänkningen av den federala skatten förväntas värdet av koncernens uppskjutna nettoskattefordringar minska med cirka 14 miljoner USD.

Nedskrivningen av de uppskjutna skattefordringarna kommer att redovisas som en skatte-kostnad i fjärde kvartalet 2017.

Denna engångskostnad kommer inte att ha någon påverkan på bolagets kassaflöde.

Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt, säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man lever ett aktivt liv. Under mottot Active Life, Simplified. erbjuder bolaget produkter inom produktkategorierna Sport&Cargo Carriers (t.ex takräcken, takboxar, hållare för cykel-, vatten- och vintersport som transporteras med bil), Packs, Bags & Luggage (t.ex. dator- och kameraväskor, vandringsryggsäckar, resväskor), Active with Kids (t.ex cykelkärror, barnvagnar, barncykelstolar), RV Products (t.ex markiser, cykelhållare och tält för husbilar och husvagnar).
Thule Group har cirka 2 200 anställda vid 9 produktionsanläggningar och 35 försäljningskontor över hela världen. Produkterna säljs på 140 marknader och försäljningen under 2016 uppgick till 5,3 miljarder kronor.