Valberedning för Thule Group AB avser att föreslå Bengt Baron till ny ordförande i samband med årsstämman 2018

Valberedningen för Thule Group AB avser att, i samband med årsstämman i april 2018, föreslå Bengt Baron att efterträda nuvarande ordförande Stefan Jacobsson, som avböjt omval. Bengt Baron är sedan 2011 styrelseledamot i Thule Groups styrelse.

För att valberedning ska kunna genomföra ett effektivt valberedningsarbete har valberedningen beslutat att presentera det förslag på ordförande som valberedningen avser att föreslå i samband med årsstämman den 25 april 2018.

- Styrelsens ordförande spelar en nyckelroll i hur den övriga styrelsen ska se ut och vilka kandidater som visar intresse för bolaget. För att på ett effektivt sätt kunna föra diskussioner med både nuvarande och framtida ledamöter vill vi redan i detta tidiga skede vara öppna med den person till styrelseordförande som valberedningen avser att föreslå, säger Anders Oscarsson, valberedningens ordförande, representerande AMF Försäkringar & Fonder.

Valberedningen avser att föreslå Bengt Baron att efterträda avgående ordförande Stefan Jacobsson. Bengt Baron har varit ledamot i Thule Groups styrelse sedan 2011 och är sedan årsstämman 2017 ordförande för bolagets revisionsutskott.

Anders Oscarsson
Valberedningens ordförande
E-mail: anders.oscarsson@amf.se

Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt, säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man lever ett aktivt liv. Under mottot Active Life, Simplified. erbjuder bolaget produkter inom produktkategorierna Sport&Cargo Carriers (t.ex takräcken, takboxar, hållare för cykel-, vatten- och vintersport som transporteras med bil), Packs, Bags & Luggage (t.ex. dator- och kameraväskor, vandringsryggsäckar, resväskor), Active with Kids (t.ex cykelkärror, barnvagnar, barncykelstolar), RV Products (t.ex markiser, cykelhållare och tält för husbilar och husvagnar).
Thule Group har cirka 2 200 anställda vid 8 produktionsanläggningar och 35 försäljningskontor över hela världen. Produkterna säljs på 140 marknader och försäljningen under 2016 uppgick till 5,3 miljarder kronor.