Vd och koncernchef Magnus Welanders kommenterar Thule Groups (publ) delårsrapport andra kvartalet, april-juni, 2018

Fortsatt tillväxt med god lönsamhet
En fortsatt mycket stark försäljning i Region Europe & ROW gjorde att omsättningen i andra kvartalet steg till 2 155 Mkr (1 955), en ökning med 10,2 procent (7,0 procent valutajusterat).
Under kvartalet ökade EBIT med 10,4 procent (6,6 procent valutajusterat) och EBIT-marginalen på rullande årsbasis ligger nu på 18,8 procent.

Region Europe & ROW fortsatt starkt
I Region Europe & ROW fortsatte den mycket goda utvecklingen under andra kvartalet och omsättningen ökade med 11,7 procent (valutajusterat).

Försäljningen i den stora kategorin Sport&Cargo Carriers var mycket stark i kvartalet inom såväl cykelhållare som takboxar. De senaste två årens lanseringar inom premium dragkroks-monterade cykelhållare och den nya takboxfamiljen Thule Motion XT fortsätter skörda stora framgångar.

Inom RV Products fortsatte vi ta marknadsandelar i en marknad som vi bedömer växte med 10 procent.

Active with Kids växte starkt drivet speciellt av våra prisvinnande Thule Chariot multisportvagnar och den uppdaterade Thule Urban Glide 2 barnvagnen.

Inom Packs, Bags & Luggage uppvisade även andra kvartalet stabil tillväxt inom våra fokus-kategorier (resväskor, mindre ryggsäckar för dagligt bruk och sportväskor), medan försäljningen inom det vi kallar Legacy produkter (som fodral för surfplattor och kameraväskor) minskade i linje med våra förväntningar.

I regionen stod Frankrike, Tyskland, Sverige och Tjeckien ut speciellt med mycket god tillväxt.

USA fortsatt utmanande
I Region Americas minskade försäljningen med 4,2 procent (valutajusterat) under kvartalet, vilket var något sämre än vad vi hade förväntat oss.

I likhet med det första kvartalet berodde den minskade försäljningen framför allt på den kontinuerliga utfasningen i USA av ett antal större lågmarginal OE kontrakt. Dessa OE-avtal relaterade till pick-up truck tillbehör i kategorin Sport&Cargo Carriers samt vissa enklare väskor och fodral inom kategorin Packs, Bags & Luggage.

Utöver den minskade försäljning som dessa OE-avtal stod för, så hade ett antal av de större butikskedjorna med många fysiska butiker i Sport&Outdoor kanalen ett något tuffare kvartal än vi förväntat oss, med en sen vår och en del butiksstängningar.

Inom Packs, Bags & Luggage påverkade den förväntade minskningen inom, det vi kallar, Legacy kategorierna försäljningen negativt på samma sätt som i Europe & ROW. Dock har vårens lanseringar inom sportväskor (bland annat den smidiga vandringsryggsäcken Thule AllTrail och den innovativa vätskeryggsäcken Thule Vital), resväskor samt ryggsäckar för dagligt bruk utvecklats väl.

Active with Kids kategorin var stabil i kvartalet och den för regionen begränsade RV Products kategorin visade stark tillväxt.

Brasilien och Kanada var återigen regionens starkaste marknader och utvecklas väl.

Tryggad finansiering och stora satsningar
Jag är mycket nöjd att vi i slutet av kvartalet säkerställde en flexibel och kostnadseffektiv finansiering för framtiden genom tecknandet av ett nytt låneavtal som sträcker sig över minst fem år.

Vi har under kvartalet gjort stora satsningar inom produktutveckling och ligger nu på den nivå om 6% av omsättningen som tidigare kommunicerats. Under kvartalet påverkades kassaflödet även av en medveten uppbyggnad av lagernivåer inför höstens stora lanseringar.

Högsäsong med mässor och lanseringar
Vi går nu in i slutfasen av årets högsäsong i och med de stora leveransmånaderna i juli och augusti. Mässperioden, där 2019 säsongens nya produkter visas upp för detaljhandlen, är även den redan i full sving. Och inte minst så kommer den för Active with Kids kategorin viktiga nya Thule Sleek city-barnvagnen börja säljas i ledande butiker världen över under kvartalet.
./.

Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt, säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man lever ett aktivt liv. Under mottot Active Life, Simplified. erbjuder bolaget produkter inom produktkategorierna Sport&Cargo Carriers (t.ex takräcken, takboxar, hållare för cykel-, vatten- och vintersport som transporteras med bil), Packs, Bags & Luggage (t.ex. dator- och kameraväskor, vandringsryggsäckar, resväskor), RV Products (t.ex markiser, cykelhållare och tält för husbilar och husvagnar) och Active with Kids (t.ex cykelkärror, barnvagnar, barncykelstolar).
Thule Group har cirka 2 200 anställda vid 9 produktionsanläggningar och 35 försäljningskontor över hela världen.
Produkterna säljs på 140 marknader och försäljningen under 2017 uppgick till 5,9 miljarder kronor.

Fortsatt tillväxt med god lönsamhet
Magnus Welander, vd och koncernchef