• Thule/

Thule belönad med designpriset EuropeDesign Award i konkurrens med Alessi och Ducati

Report this content

Thule tog idag emot EUs nyinstiftade pris för att uppmärksamma industridesign ”DesignEuropa Award”. Thule belönades för joggingvagnen Thule Urban Glide – en joggingvagn designad för en aktiv livsstil. Övriga finalister var den italienska hem-inredaren Alessi, det spanska företaget Escofet som designar för urbana miljöer och motorcykeltillverkaren Ducati. Prisutdelningen ägde rum i Milano under onsdags-eftermiddagen.

Juryn framhöll i sin motivering formgivningens originalitet, goda tekniska konstruktion, praktiska aspekter, sociala inriktning och möjligheterna att anpassa joggingvagnen efter olika livsstilar.
Thule Groups vd och koncernchef Magnus Welander tog emot priset i samband med ceremonin i Milano.

Vi är naturligtvis mycket glada för denna utmärkelse som är ytterligare ett erkännande för vår innovationsförmåga och designkompetens, säger Magnus Welander. Thule som varumärke är synonymt med kvalitetsprodukter med smarta tekniska lösningar som hjälper människor världen runt att leva aktiva liv. Våra produktutvecklare och designers jobbar ständigt med att utveckla ännu bättre produkter som gör det lätt för användarna att ta med sig det som de tycker är viktigast när de lever sina aktiva liv. Designpriset vi fick för vår joggingbarnvagn Thule Urban Glide är ytterligare en bekräftelse på att vi är duktiga på det vi gör, avslutar Magnus Welander.

Övriga tre finalister var den världskända italienska heminredaren Alessi med espressokokaren Pulcina, den lika berömda som desigmässigt förfinade motorcykeltillverkaren Ducati för bågen XDiavel, samt företaget Escofet för sitt cykelställ Raval som ett designmässigt inslag in stadsrummet.

DesignEuropa Awards organiseras av EUIPO, EUs myndighet för immaterialrättsmyndighet, tillsammans med Italienska patent- och varumärkeskontoret UIBM. Tävlingen, som organiserades för första gången i år, har som syfte att uppmärksamma hög kvalitet inom formgivning kombinerat med starkt skydd av immateriella rättigheter.

Se video om  DesignEuropa Awards och Thule Urban Glide här.

För mer information, vänligen kontakta:
Tina Liselius, PR & Sponsorship Manager
E-mail: Tina.Liselius@thule.com

För mer information om Thules produkter, besök: www.thule.com

Om Thule
Varumärket Thule etablerades 1942. Under mottot Bring your life erbjuder Thule globalt ett brett sortiment av premiumprodukter som gör det möjligt för aktiva människor att ta med sig sin packning, utrustning och sina barn på ett säkert, enkelt och snyggt sätt.Thule erbjuder bland annat cykelhållare, takräcken och takboxar, väskor och ryggsäckar, barnrelaterade produkter som barncykelsadlar och multifunktionella barnvagnar. Produkterna säljs på fler än 139 marknader över hela världen.
Thule är det största varumärket inom Thule Group.
Läs mer på www.thule.com

Om DesignEuropa Awards
Tävlingen DesignEuropa Awards, organiserad av Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet (EUIPO), tillsammans med Italienska patent- och varumärkeskontoret (UIBM), uppmärksammar hög kvalitet inom formgivning och skydd av immateriella rättigheter bland innehavarna av registrerade gemenskapsformgivningar, vare sig det rör sig om enstaka personer, småföretag eller stora företag.  En registrerad gemenskapsformgivning är en enhetlig immateriell äganderätt som gäller i EU:s alla 28 medlemsstater och som administreras av EUIPO.

Om EUIPO
EUIPO, Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet, är en decentraliserad EU-byrå med säte i Alicante i Spanien. EUIPO administrerar registreringen av EU-varumärken och registrerade gemenskapsformgivningar, vilka båda ger ett immaterialrättsligt skydd som omfattar alla EU:s 28 medlemsstater. Dessutom samarbetar EUIPO med de nationella och regionala immaterialrättsmyndigheterna inom EU. Fram till den 23 mars 2016 hette myndigheten KHIM (Kontoret för harmonisering i den inre marknaden).