Besviken på sommaren? Fyndläge på resor!

I takt med att skolor startar och fler går tillbaka till jobbet sjunker priset på utlandsresor. Nu finns det riktiga klipp att göra. För den som vill förlänga sommaren kring Medelhavet går det att fynda resor till exempelvis Mallorca, Turkiet och den grekiska övärlden för nästan halva priset jämfört med bara ett par veckor sedan.

Skolstarter runt om i landet gör att bokningstrycket på utlandsresor minskar. Detta resulterar i att priserna sjunker och ger fyndläge för de som kan vara flexibla med avresedatum.

Det är verkligen rea på resor just nu. Den som har möjlighet att åka de närmaste veckorna kan spara tusenlappar på en veckas sol, bad och värme, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket Privatresor.

Billigast just nu är de grekiska öarna Thassos och Kos, dit man kan resa för under 2000 kr per person med flyg och boende i en vecka inkluderat i priset. Resor till de heta semesterfavoriterna Kreta och Rhodos har också sjunkit drastiskt i pris. Priset på charterresor har generellt minskat med 40 procent de senaste veckorna. Även reguljärflyg är betydligt billigare, med en prisminskning på i snitt 35 procent.

- Det gäller dock att inte vänta med att boka sin resa. För flera resmål ser vi att priserna ökar om man tittar längre in i september, då många som inte reser med barn och inte behöver styras av terminerna väljer att resa, säger Katarina Daniels.

Temperaturerna kring Medelhavet är under slutet av augusti och september mer behagliga än den extrema hettan vissa resmål har upplevt under högsommarveckorna. Lägg dessutom till ett uppvärmt hav och vackra stränder med färre turister som slåss om solstolarna, och avslutningen på sommaren är perfekt.

Prisexempel charter:

Datum              Reslängd          Avreseort            Resmål                   Arrangör            Pris

22/8                 7 dgr                 Stockholm           Fuerteventura         Apollo                 2298 kr
1/9                   8 dgr                 Stockholm           Kos                         Airtours              1749 kr
19/8                 8 dgr                 Göteborg             Rhodos                   Tui                      2698 kr
26/8                 8 dgr                 Göteborg             Thassos                  Airtours              1899 kr
27/8                 6 dgr                 Köpenhamn         Mallorca                 Ticket                  2830 kr
14/9                 8 dgr                 Köpenhamn         Madeira                  Tui                      2998 kr
16/9                 8 dgr                 Malmö                  Side                        Ving                   3650 kr
24/8                 8 dgr                 Malmö                  Kreta                       Ving                   2699 kr

Källa: Frånpris per person i del av dubbelrum hämtat från www.ticket.se/sista-minuten den 16/8

Katarina Daniels
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,8 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.