Bubblarlistan: Höstens hetaste weekendresor

Reslusten är extremt hög i höst. Kortare weekendresor trendar starkt, och ökar med över 35 procent jämfört med i fjol. Höstens hetaste weekendsresmål är München. Bokningarna till den sydtyska staden ökar med drygt 237 procent, som snabbt klättrar uppåt på listan över de mest populära weekenddestinationerna. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket Privatresor.

München är kanske mest känt för sin Oktoberfest – ölfestivalernas ölfestival – som i år arrangeras för 184:e gången. Festivalen går varje år av stapeln från mitten av september till och med den första måndagen i oktober. Staden är även ett eldorado för fotbollsintresserade besökare, med Tysklands mest framgångsrika fotbollsförening FC Bayern München som kronjuvel.

- Fler och fler svenska resenärer vill åka på weekendresor. I takt med att många har besökt Europas populära huvudstäder söker sig fler till andra resmål. München är, med relativt kort flygtid och behagligt klimat, perfekt för några dagars besök, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig för Ticket Privatresor.

London är dock fortfarande ohotat som det mest populära resmålet för en helgresa, och uppvisar dessutom en bokningsökning på drygt 21 procent. Fallande pund gynnar svenska resenärer som vill tillbringa några dagar i London och ta del av det enorma utbudet av shopping, restauranger och kultur. Snittpriset på resor till London har dessutom gått ner med nästan 22 procent jämfört med 2016, vilket också bidrar att staden blir alltmer prisvärd att semestra i.

Italienska storstäder är en annan trend i höst. Rom är den mest bokade italienska staden, men det är Milano, Florens och Venedig som ökar mest. Sevärdheter, shopping och kulinariska upplevelser gör att Italien går från att främst vara en sommardestination till att numera ha ett högt bokningstryck året runt.

Hit reser svenskarna i höst

1.  London (1)
  2.  Amsterdam (3)
  3.  Paris (6)
  4.  Prag (4)
  5.  Barcelona (5)
  6.  München (ny)
  7.  Rom (7)
  8.  Wien (ny)
  9.  Lissabon (ny)
  10.  Mallorca (8)

Källa: Ticket, weekendresor hösten 2017, bokat t o m 20 september

Katarina Daniels
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,8 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.