Eurovision ger rusning efter resor till Lissabon

I lördags kväll avgjordes vem Sverige skickar till Eurovision Song Contest. Förhandstippade Benjamin Ingrosso med låten Dance you off tog hem vinsten och representerar Sverige i Lissabon under tävlingarna i maj. Resebokningarna till Lissabon ökar nu kraftigt, när många svenskar vill vara på plats och se Sverige tävla. Detta visar Tickets bokningsstatistik.

Den svenska Melodifestivalen och motsvarande tävling på europanivå, Eurovision Song Contest, har en stor och trogen följarskara. Sverige tävlar först i den andra semifinalen den 10 maj och sedan, om allt vill sig väl, i den stora finalen lördagen den 12 maj. Tävlingsdagarna lockar många musikintresserade svenskar och nu ökar flygresorna till Lissabon under Eurovision med drygt 80 procent.

- Många svenskar älskar Melodifestivalen och följer de svenska tävlingarna under stor del av våren. Att då se den stora finalen i Eurovision Song Contest och uppleva stämningen på plats är en dröm för många fans, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

12 låtar slogs om vinsten under lördagens final i Melodifestivalen. Kampen var hård in i det sista, men Benjamin Ingrossos grafiska framträdande med danslåten Dance you off stod till slut som segrare med 181 poäng. Tvåa kom Felix Sandman med balladen Every single day.

Lissabon har det senaste året seglat upp som en av svenska resenärers favoritdestinationer. Den vackra portugisiska huvudstaden är perfekt både för en weekendresa och för längre semestrar, då ofta som startpunkt under ett par dagar för att sedan utforska andra delar av Portugal.

För mer information kontakta:

Katarina Daniels
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,8 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.