Extra benutrymme och mat ombord mest efterfrågat vid utlandsresor

Att sitta trångt på flyget är inte uppskattat bland svenska utlandsresenärer. Drygt en fjärdedel kan tänka sig att betala en avgift för att få extra benutrymme. Lika många resenärer är intresserade av att köpa till måltider på planet, medan underhållning ombord, t.ex. film, är det som prioriteras minst. Detta visar Tickets Sifoundersökning.

Vid köp av en utlandsresa ingår många gånger endast själva flygstolen. Andra bekvämligheter eller produkter är ofta något som resenärerna kan välja att köpa till.

- Måltid ombord, tillsammans med extra benutrymme, är lite förvånande det som flest svenskar kan tänka sig att köpa till när de reser utomlands. Jag hade nog gissat på att bokad sittplats eller en reseförsäkring skulle prioriteras över mat på planet, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Svenska resenärer prioriterar olika typer av tillägg, beroende på var i landet man bor. 36 procent av resenärer från Göteborgsområdet köper gärna till extra bagage, medan motsvarande siffra för boende i Malmöområdet är 19 procent. Nästan 3 av 10 resenärer hemmahörande i Småland eller Gotland/Öland betalar gärna för reserverad sittplats (28 procent), medan endast 8 procent av boende i norra Mellansverige bryr sig om att boka sittplats.

Nästan en femtedel (18 procent) är intresserade av möjligheten att kunna avboka sin resa utan läkarintyg, och nästan lika många (16 procent) är intresserade av ombokningsbara biljetter som innebär att man kan ändra datum på resan. Om något oförutsett inträffar, oavsett om det handlar om att chefen inte beviljar semestern eller om en inbjudan till en rolig tillställning dimper ner, kan det kännas skönt att kunna ändra datum eller avboka resan.

- Ticket har utvecklat ett unikt avbokningsskydd, TicketGaranti, som innebär att resenären kan avboka sin resa med vilket flygbolag som helst upp till 3 timmar innan avgång. När man kanske är osäker på hur kalendern kommer se ut, eller helt enkelt inte är sugen på att åka på solsemester om väderprognosen på resmålet är dyster, är detta en trygghet som fler och fler efterfrågar och vi märker en tydligt ökande efterfrågan, säger Katarina Daniels.

Även om stökiga och högljudda barn kan vara ett störande moment under en flygresa är det få resenärer som kan tänka sig att betala extra för att sitta i en barnfri zon. Endast 7 procent av de svenska resenärerna är intresserade av att köpa till en flygresa garanterad fri från små fötter som sparkar på stolsryggen.

- Trots att en flygresa kan vara jobbig för yngre barn och påverka medresenärer har de flesta överseende, och kanske inser att det oftast är jobbigast för barnet självt – och för föräldrarna, säger Katarina Daniels.

Vad kan du tänka dig att betala extra för när du bokar en flygbiljett till din privata utlandsresa?

1. Måltid ombord (26 procent)
  2. Extra benutrymme (26 procent)
  3. Incheckat bagage ingår (25 procent)
  4. Möjlighet till avbokning av resan utan läkarintyg (18 procent)
  5. Bokning av sittplats (17 procent)
  6. Skönare säte (16 procent)
  7. Ombokningsbar/flexibel flygbiljett (16 procent)
  8. Reseförsäkring (avbeställningsskydd mot läkarintyg (11 procent)
  9. Fast Track förbi säkerhetskontrollen/Tillgång till lounge (9 procent)
  10. Wifi/internetuppkoppling (9 procent)
  11. Extra kilon i resväskan (8 procent)
  12. Barnfri zon (7 procent)
  13. Underhållning, t.ex. film ombord (5 procent)
  14. Inget av ovanstående (9 procent)
  15. Tveksam, vet ej (5 procent)

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval

Katarina Daniels
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 7 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.