Februaris karnevalyra – världens bästa gatufester

Februari är den stora karnevalmånaden runt om i världen. Den världsberömda och en av de största är kronjuvelen i Rio de Janeiro, känd för sin samba och fantasifulla utstyrslar – men för de svenska resenärer som är ute i sista minuten eller inte vill resa så långt finns goda möjligheter att uppleva gatufester på närmare håll.

Karnevaler är en gammal tradition som innebär en övergångsrit från mörkt till ljust - från vinter till vår. Det finns många karnevaler att välja på, men gemensamt för dem alla är färgglada kostymer, besinningslös festyra och härliga rytmer. Ordet karneval betyder ”farväl kött”, och är ursprungligen ett firande som hänger ihop med tiden kring innan fastan, där fettisdagen är sista dagen för fest och mat i mängd innan själva fastan inleds. Karnevalernas höjdpunkter brukar alltid nå sin kulmen i samband med just fettisdagen eller de omkringliggande dagarna.

- Även Sverige firar vi denna tid – genom att äta semlor. Ett härligt, men kanske något mer anspråkslöst sätt med livliga, färgsprakande karnevalståg, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Ticket tipsar - 7 av världens bästa karnevaler

Brasilien, Rio de Janeiro och Salvador: 8-15 februari

Rio de Janeiros världsberömda karneval går i år av stapeln den 10 – 13 februari. Karnevalen lockar varje år över en miljon turister och tar med sina sambatåg över hela staden i ett enda stort jättefirande. Den betydligt mindre karnevalen i Salvador är desto mer genuin – det är hit brasilianarna själva väljer att åka. Här är det färre färgsprakande fjäderskrudar, istället handlar firandet mer om en gatufest med musiken i centrum.

Mardi Gras, New Orleans: 5-13 februari

Paraderna under Mardi Gras i New Orleans i södra USA smyger igång redan i januari, men kulminerar under helgen den 9-13 februari. Mardi Gras, som ordagrant betyder ”Fet tisdag”, infaller 2018 den 13 februari, och under paraderna denna dag exploderar staden i ett enda stort jättefirande. Mardi Gras är dessutom känt för alla pärlor som kastas ut från ekipagen, som åskådarna tävlar om att fånga upp.

Venedig: 27 januari-13 februari

Venedig är maskernas karneval, som sägs ha anor ända från år 1162. Höjdpunkten under firandet är den stora balen – en fantastisk maskeradbal med färgsprakande dräkter och spännande masker. Venedigs vackra kanalsysten och gamla palats utgör den perfekta inramningen till denna klassiker bland karnevaler.

Teneriffa: 4-18 februari

Teneriffas stora karneval är för många den näst mest populära karnevalen, efter den i Rio. Den finns också med i Guinness rekordbok för störst konsertpublik – en konsert ute på ett torg med över 200 000 besökare. Varje år går det att rösta på nästa års karnevaltema, och för 2018 är det La Fantasia – Fantasy som gäller. Så, passa på att besöka Teneriffa och glöm inte att ta med din mest galna, fantasifulla utstyrsel!

Köln: 8-13 februari

Karnevalen i Köln är en av Europas största gatufester, vars kulmen inträffar i februari varje år. Kommande helg är festerna som intensivast med livliga parader genom staden där choklad och andra sötsaker och småprylar kastas ut från ekipagen.

Nice: 17 februari-3 mars

Karnevalen i Nice är även känd som blomsterfestivalen, med sina fantasifulla blomsterkreationer. Bataille de Fleurs, blomsterparaden, arrangeras flera gånger under karnevalen. 12 utvalda florister får dekorera var sin vagn efter eget tycke och smak, och mot slutet av paraden kastas både enstaka blommor och hela buketter ut till publiken – som också får vara framme och rycka loss dekorationerna från vagnarna.

Trinidad: 12-13 februari

Karnevalen i Trinidad, som är Västindiens största och mest kända, är extra känd för färggranna kostymer. Här finns även en uppsjö av gatustånd som serverar fantastiskt god mat, när energidepåerna behöver fyllas på efter allt dansande. Att läget dessutom är perfekt för att avrunda semestern på en ljuvlig paradisstrand gör inte direkt denna karneval sämre..

Katarina Daniels
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 5,8 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.