Hit reser Eskilstunaborna i vinter

Det kyliga sommarvädret får Eskilstunaborna att fly Sverige i vinter. Resebokningar ökar med 12 procent jämfört med samma tid i fjol. Spanien är det mest populära landet och Gran Canaria populäraste resmålet i vinter, även om tvåan Thailand knappar in tack vare en ökning på 26 procent. Vinterns raket för Eskilstunaborna är dock Kap Verde, dit resandet mer än fördubblats i vinter.

12 procent av svenskarna uppger att det kalla sommarvädret påverkar vinterns resplaner, enligt Tickets Novus-undersökning.  Att även Eskilstunaborna påverkas av sommarens kyla märks tydligt i vinterns bokningsmönster.

-  Det är sol och bad och varma resmål som gäller i vinter tack vare det kyliga sommarvädret. Fler Eskilstunabor än vanligt vill resa i väg i vinter, säger Åsa Morell, säljchef för Ticket Privatresor i Eskilstuna.

Spanien är det mest bokade semesterlandet och Gran Canaria är det mest bokade resmålet i vinter för de som bor i Eskilstuna-regionen. Populariteten har att göra med att det är ett brett resmål med bra klimat och relativt kort flygtid.

-    Gran Canaria är en riktig favorit bland Eskilstunaborna. Det har att göra med att resmålet passar så många. Det som lockar är härliga stränder, fin natur, mysiga bergsbyar och möjlighet till aktiviteter som vandring och cykling. Dessutom finns många uppfräschade hotell på ön, säger Åsa Morell.

Vinterns hetaste resetrender i Eskilstuna, enligt Tickets trendspaning:

Rekordtryck till Thailand. Eskilstunaborna är ovanligt sugna på att åka till Thailand i år och bokningarna ökar med hela 26 procent i vinter. Många vana Thailandsresenärer, som under senaste åren provat andra resmål, återvänder i år till sitt älskade Thailand. Bakom ökningen står också reguljärflygbolagens satsningar på Thailand, som ger fler resmöjligheter, konkurrens och bra flygpriser.

Kap Verde är en av årets kometer bland Eskilstunaborna och resandet till Sal på Kap Verde har ökat med 100 procent jämfört med i fjol. Kap Verde är ett resmål som är känt för sina långa sandstränder och för att vara solsäkert. Därför är det inte så konstigt att resmålet ökar kraftigt en vinter som denna då många är ute efter sol och bad efter den kyliga sommaren.

Prinsesseffekt till Mauritus. Resandet till Mauritius ökar med 120 procent i vinter bland Eskilstuna-borna. Prins Carl Philips och Sofias bröllopsresa till Fiji har skapat en ökad efterfrågan till paradisöar, precis som prinsessan Victorias och prinsessan Madeleines bröllopsresor gjorde.

Miami går om New York som det mest bokade resmålet i USA i vinter, även om också New York ökar starkt. I vinter är det varma resmål som gäller och även kombinationsresor. Att kryssningar ökar stort i vinter ger Miami ett uppsving och många väljer att kombinera några härliga dagar på Floridas stränder med kryssning till Karibien.

Kryssningar har blivit en etablerad reseform . FIer Eskilstunabor vill kryssa i vinter. Bokningarna av kryssningar ökar med 39 procent och Karibien är mest populärt. Skulle kryssningar räknas som resmål skulle det inta plats tio i topplistan, vilket är ett bevis för att kryssningar har blivit en etablerad reseform.

Egyptens nedgång. Fortfarande är svenskarna avvaktande till att resa till Egypten. Före arabiska våren låg Egypten på plats tre på topplistorna över mest bokade resmål – i vinter ligger landet på plats 10. Det gynnar andra resmål som exempelvis Kanarieöarna, som också är solsäkert och har relativt kort flygtid. Resandet till Kanarieöarna har ökat kraftigt på senare år.

Tio i topp - r esmål – Hit reser Eskilstunaborna i vinter

1.       Las Palmas (1)

2.       Bangkok (3)

3.       Phuket (3)

4.       Krabi (10)

5.       Teneriffa (4)

6.       Cancun (6)

7.       Sal (ny)

8.       Miami (5)

9.       Mauritius (ny)

10.    New York (9)

Tio i topp - Land – Hit reser Eskilstunaborna i vinter

1.       Spanien (1)

2.       Thailand (2)

3.       USA (3)

4.       Kap Verde (10)

5.       Mexiko (4)

6.       Dominikanska Republiken (7)

7.       Mauritius (ny)

8.       Tyskland (ny)

9.       Förenade Arabemiraten (6)

10.    Egypten (ny)

Källa: Ticket. Bokningar gjorda fram till 24 september. Avresa 1 november 2015 -30 april 2016

Har det dåliga sommarvädret påverkat dina resplaner?

Ja, jag kommer att resa fler gånger än annars                                 1 procent
Ja, jag kommer i högre grad söka mig till varmare resmål            4 procent
Ja , jag bokade min vinterresa tidigare                                               1 procent
Ja, jag kommer att vara borta längre                                                  0 procent
 på utlandssemestern i vintern

Ja, det har fått mig att överväga en vinterresa som inte skulle ha blivit av annars                              6 procent
Nej                                                                                                              85 procent
Vet ej                                                                                                          3 procent

För att hämta hem hela trendrapporten, Ticket Collection, om svenskarnas resande i vinter klicka in i vårt pressrum på Ticket.se och sedan på dokument ( http://www.ticket.se/om-ticket/press.html ).

För mer information eller om ni vill hälsa på i vår Ticket-butik och prata resetrender kontakta

Åsa Morell, säljchef Ticket Eskilstuna

Telefon 016-171149

Epost: asa.morell@ticket.se

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja, och erbjuder resor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en marknadsandel på cirka 30 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 71 butiker, på telefon och online via ticket.se och ticket.no samt via airngo.se och airngo.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och airngo.dk, i Finland via ticket.fi och airngo.fi och i Tyskland via airngo.de. Försäljningen uppgår till ca 4,7 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.

Om oss

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja. Verksamheten i Sverige och Norge bedrivs via 72 butiker, telefon och Internet samt i Danmark via ticket.dk och i Finland via ticket.fi. Försäljningen uppgår till ca 4,6 miljarder kronor och bolaget har cirka 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.