Hit reser göteborgarna på sportlovet

Göteborgarna vill helst ha sol och värme på sportlovet i år.  I Göteborg är Gran Canaria det mest populära resmålet, följt av London och Miami.  I hela Västra Götalandsregionen ligger Gran Canaria i topp följt av Teneriffa.  Det visar statistik från Ticket Privatresor, Nordens största privatresebyråkedja.

Nu börjar sportlovet i Västra Götalands-regionen och det är stort sug efter resor på sportlovet. Bokningarna av alla typer av resor, allt från charter och reguljärflyg till kryssningar, ökar med runt 14 procent jämfört med samma tid i fjol i.  Allra mest ökar sol- och badresorna, men även skidresorna ökar starkt.

Gran Canaria håller ställningarna som svenskarnas och göteborgarnas favorit efter en kraftig ökning av bokningarna.  Thailand, som är tredje populäraste landet att åka till under sportlovet, är den stora raketen, tack vare en ökning med 60 procent.  Även Dubai ökar snabbt i popularitet som sportlovsfavorit, och ökar mer än 30 procent.

-     Det är ovanligt stort sug efter resor på sportloven i år i Göteborgsregionen och allra mest ökar lusten att resa till varmare breddgrader för att få lite sol och bad i vintermörkret, men även intresset för skidresor har ökat, säger Annika Malinowski, säljchef Ticket Göteborg.

Fjolårets kyliga sommar påverkar fortfarande resmönstren, får fler att längta efter värme på semestern och bidrar till att sol- och badresorna ökar mest.

-    Svenskarna har helt enkelt ett uppdämt behov av värme och det påverkar resandet i år såväl under vintern, i vår och i sommar, säger Annika Malinowski.

Även suget efter skidåkning utomlands ökar stort under sportlovet. Bokningarna till städer med flygplatser i närheten av skidorter, som till exempel Salzburg, Geneve, Zürich och Turin, ökar i snitt med 11 procent jämfört med samma tid i fjol i Sverige. Intresset ökar för såväl för färdiga paketresor till skidorter som för egenpaketering, ofta med hjälp av en resesäljare.  Både paketresor och egna paket med flyg, hotell och transfer/hyrbil är populärt i vinter.

-    Vi ser att allt fler väljer att plocka ihop egna paket med flyg, hotell och transfer till skidorter i Alperna, vilket under högsäsong kan ge lägre priser och mer flexibilitet. Genom att boka hyrbil på flygplatsen kan resenärerna ta sig till olika skidsystem under resan, säger Annika Malinowski.

Enligt Tickets Novus-undersökning är de som bor i västra Sverige  mest sugna på att åka utomlands på skidsemester jämfört med övriga Sverige.  Hela 79 procent av västsvenskarna vill helst åka på skidsemester utomlands, medan 21 procent vill åka inom Sverige. Här är Österrike, Italien och Schweiz mest populärt att åka till.

Mest populära storstaden att åka på under sportlovet är London, men raketen bland storstäder är Lissabon.

Hit reser Göteborgarna på sportlovet

2.       London

3.       Miami

4.       Bangkok

5.       Phuket

6.       Teneriffa

7.       Dubai

8.       Lissabon

9.       New York

10.    Berlin

Källa: Ticket, bokat till och med 4 mars.

Hit reser de som bor i Västra Götaland på sportlovet

1.       Gran Canaria

2.       Teneriffa

3.       Phuket

4.       Bangkok

5.       Miami

6.       Dubai

7.       London

8.       New York

9.       Lissabon

10.    Genève

Källa: Ticket, bokat till och med 4 mars.

Hit vill de skidsugna i Västsverige helst åka på skidresa utomlands (i procent)

1.       Österrike                    29

2.       Italien                         12

3.       Schweiz                     10

4.       Frankrike                    7

5.       Japan                         5

6.       Norge                         5

7.       USA                            5

8.     Tyskland                      2

9.     Kanada                          2

10.   Annat                            2

Utlandet: 79 Sverige 21

Källa: Tickets Novus-undersökning., som visar vart skidåkande västsvenskar åker  på skidsemester utomlands.

För mer information eller om du vill besöka vår resebutik och prata resetrender, kontakta:

Annika Malinowski, säljchef på Ticket Göteborg

E-post: annika.malinowski@ticket.se