Hit reser skåningarna i vinter

Den kyliga sommaren får skåningarna att fly Sverige i vinter.  Bokningarna från regionen ökar med 5 procent i vinter, enligt färsk statistik från Ticket Privatresor. Spanien är det mest populära landet och Gran Canaria är det mest populära resmålet. Vinterns raket är dock Kuba dit bokningarna ökar med 156 procent i vinter.

12 procent av svenskarna uppger att det kalla sommarvädret påverkar vinterns resplaner, enligt Tickets Novus-undersökning.  Att även skåningarna påverkas av sommarens kyla märks tydligt i vinterns bokningsmönster.

-    Det är sol och bad och varma resmål som gäller i vinter tack vare det kyliga sommarvädret. Fler än vanligt av skåningarna vill resa i väg i vinter, säger Stina Jensen, säljchef för Ticket Privatresor i Lund.

Vinterns hetaste resetrender i Skåne, enligt Tickets trendspaning:

• Rekordtryck till Spanien. De som bor i Skåne är ovanligt sugna på att åka till Spanien i år och bokningarna ökar 23 procent i vinter. Spanien behåller därmed positionen som det allra mest populära semesterlandet att resa till i vinter.
  • Gran Canaria populäraste resmålet.   Gran Canaria mest bokade resmålet för skåningarna i vinter. Populäriteten har att göra med att det är ett brett resmål med bra klimat och relativt kort flygtid. Gran Canaria passar många, med sina härliga stränder, fin natur, mysiga bergsbyar och möjlighet till aktiviteter som vandring och cykling samt många uppfräschade hotell.
  • Kuba är vinterns stora raket . Mer än dubbelt så många har bokat resa till Kuba i vinter. Många vill passa på att åka till Kuba innan det sker alltför stora förändringar på grund av de politiska förändringarna, där Kuba och USA närmat sig varandra. Att resa dit är nästan som att åka tidsmaskin: på gatorna rullar fortfarande amerikanare från 50-talet och bebyggelsen är sliten men vacker i färggrann kolonialstil.
  • Miami går om New York som det mest bokade resmålet i USA i vinter tack vare en ökning på 24 procent. Att kryssningar ökar stort i vinter ger Miami ett uppsving och många väljer att kombinera några härliga dagar på Floridas stränder med kryssning till Karibien.
  •   Dubai ökar starkt. Resandet till Dubai ökar med hela 43 procent i vinter. Dubai är ett resmål med spektakulära upplevelser, som både erbjuder bad och leva stadsliv, något som efterfrågas av allt fler. Fler flygförbindelser bidrar också till uppgången. Resmålet har seglat upp som ett alternativ till Egypten, precis som Kanarieöarna varit sedan arabiska våren.
  • Kryssningar har blivit en etablerad reseform . FIer skåningar vill kryssa i vinter. Bokningarna av kryssningar ökar med 39 procent och Karibien är mest populärt. Skulle kryssningar räknas som resmål skulle det inta plats tio i topplistan, vilket är ett bevis för att kryssningar har blivit en etablerad resform.
  • Egyptens tappar. Fortfarande är svenskarna avvaktande till att resa till Egypten. Före arabiska våren låg Egypten på plats tre på topplistorna över mest bokade resmål – i vinter ligger landet på plats 11 i Skåne. Det gynnar andra resmål som Kanarieöarna, som också är solsäkra och har relativt korta flygtider.

Topplista – resmål -  Skåne

1.       Gran Canaria (2)

2.       Bangkok (1)

3.       Teneriffa (3)

4.       Phuket (4)

5.       Miami (6)

6.       Krabi (5)

7.       Cancun (8)

8.       Dubai (ny)

9.       Madrid (ny)

10.     London (9)

Topplista – semesterländer – Skåne

1.       Spanien (2)

2.       Thailand (1)

3.       USA (3)

4.       Tyskland (4)

5.       Mexiko (5)

6.       Förenade Arabemiraten (7)

7.       Storbritannien (6)

8.       Italien (8)

9.       Kuba (ny)

10.    Australien (ny)

Källa: Ticket. Bokningar gjorda fram till 24 september. Avresa 1 november 2015 -30 april 2016

Har det dåliga sommarvädret påverkat dina resplaner?

Ja, jag kommer att resa fler gånger än annars                                 1 procent
Ja, jag kommer i högre grad söka mig till varmare resmål            4 procent
Ja , jag bokade min vinterresa tidigare                                               1 procent
Ja, jag kommer att vara borta längre                                                  0 procent
 på utlandssemestern i vintern

Ja, det har fått mig att överväga en vinterresa som inte skulle ha blivit av annars                              6 procent
Nej                                                                                                              85 procent
Vet ej                                                                                                          3 procent

För att hämta hem hela trendrapporten, Ticket Collection, om svenskarnas resande i vinter, klicka in i vårt pressrum på Ticket.se och sedan på dokument ( http://www.ticket.se/om-ticket/press.html ).

För mer information eller om du vill komma och besöka oss i butiken och prata restrender, var vänlig kontakta:

Stina Jensen, säljchef Ticket Lund

Telefon 046-386 769

Epost: stina.jensen@ticket.se

Om oss

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja. Verksamheten i Sverige och Norge bedrivs via 72 butiker, telefon och Internet samt i Danmark via ticket.dk och i Finland via ticket.fi. Försäljningen uppgår till ca 4,6 miljarder kronor och bolaget har cirka 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.