Ticket trendspanar: Så reste Kalmarborna 2015

- Fortsatt högt resetryck 2016 – hög tid att boka årets sommarresa – januari stora resebokarmånaden

År 2015 går till historien som ett riktigt rese-år med ovanligt stor reslust hos de som bor i Kalmar, mycket tack vare den kyliga sommaren. Mest populära semesterlandet i fjol var Spanien och det enskilt mest populära resmålet var Gran Canaria. Årets raket var Miami. Reslusten håller i sig även i år och det är hög tid att boka årets sommarresa.

Fjolårets kyliga sommarväder bidrog till ett ressug utan dess like och lusten att åka utomlands har fortsatt uppåt även under hösten och julhelgen samt kommande  sommar.

-     Kalmarborna var ovanligt ressugna i fjol och reslusten har fortsatt även i år. Att resmål som Kanarieöarna, Mallorca, Malaga och Barcelona ökade starkt bidrog till att Spanien knep första platsen som mest populära semesterland i fjol, säger Hanna Olsson, säljchef på Ticket i Kalmar.

Den ovanligt kyliga sommaren bidrog till ett ökat intresse för att åka till varmare breddgrader även under hösten 2015.

-       Många har längtat efter sol och värme efter den kyliga sommaren och resmål som Antalya, Gran Canaria och Mallorca har lockat många resenärer från Kalmar-regionen.  Även till Thailand, som gjorde en riktig come back under 2015, har resandet ökat starkt både under sommar- och vinterperioden.

Miami var årets raket ifrån Kalmar och bokningarna ökade med 74 procent.

-       Resandet till Miami har ökat mycket tack vare trenden att fler gillar kombinationsresor. I Miami kan man  kombinera strandliv med stadsliv och dessutom lägga till en kortare Karibienkryssning. Många väljer också att hyra bil och köra runt i det bilvänliga landet.

Ressuget fortsätter även under 2016. Många har suttit hemma under jul- och nyårsledigheten och planerat sommarens semester och bokar i januari, som är den hetaste bokningsmånaden. I år är ovanligt många ute i god tid i år. De som i fjol var ute i sista minuten med sista minuten-priser som sköt i höjden och lite att välja på har lärt sig av misstagen.

-       Det är hög tid att boka sommarsemestern för den som vill ha mycket att välja på, säger Hanna Olsson.

Hit reste Kalmar-borna under 2015

1      Gran Canaria

2       Mallorca

3       Antalya

4       Bangkok

5       Teneriffa

6        Kreta

7        London

8        Phuket

9        Barcelona

10      Rhodos

För mer information eller om du vill besöka vår resebutik och prata resetrender, kontakta:

Hanna Olsson, säljchef på Ticket Kalmar.

E-post: hanna.olsson@ticket.se

Om Ticket:  Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 4,7 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.

Om oss

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja. Verksamheten i Sverige och Norge bedrivs via 72 butiker, telefon och Internet samt i Danmark via ticket.dk och i Finland via ticket.fi. Försäljningen uppgår till ca 4,6 miljarder kronor och bolaget har cirka 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.