Tieto och Sparbanken Syd tecknar avtal inom värdepappershantering

Report this content

Tieto har tecknat ett avtal med Sparbanken Syd om outsourcing av bankens värdepapperstjänster. Avtalet sträcker sig över fem år och täcker IT-system, drift och back office-tjänster.

De nya lösningarna hanterar hela processen från order till avveckling av värdepapper och ger Sparbanken Syd möjlighet att erbjuda framtidsinriktade tjänster inom fonder och värdepapper, samtidigt som de säkerställer kostnadseffektiva och säkra transaktioner åt kunderna.

Avtalet innebär att Tieto tar helhetsansvar för system, drift och förvaltning av Sparbanken Syds värdepappershantering (Software as a Service) och back office-tjänster (Business Process Outsourcing.)

- Vi känner oss väldigt trygga med vårt val av Tieto, eftersom de har en djup kännedom och lång erfarenhet av IT inom värdepappershantering, inklusive back office-tjänster. Med de nya lösningarna kommer vi kunna fokusera helt på vår kärnverksamhet inom värdepappersområdet, säger Hans Nelfelt, vice VD på Sparbanken Syd.

- Vi är väldigt stolta över förtroendet från Sparbanken Syd. Det faktum att vi tar helhetsansvaret för bankens administrativa tjänster, inklusive systemstöd och processhantering bekräftar vår roll som en långsiktig partner för kunder som vill förnya sin verksamhet, säger Vahid Zohali, chef för banksektorn på Tieto.

För mer information, kontakta:

Vahid Zohali, chef banksektorn, Tieto
tel: 073 725 22 00, e-post: vahid.zohali[at]tieto.com

Hans Nelfelt, vice VD, Sparbanken Syd
tel: 0411 82 21 55, e-post: hans.nelfelt[at]sparbankensyd.se

Tieto
vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se

Sparbanken Syd är Sveriges äldsta äkta sparbank och dessutom Sveriges enda helt självständiga sparbank. Den 3 maj 1827 öppnade det som idag är Sparbanken Syd i Ystads rådhus. Även om mycket har förändrats sedan dess är vår grundidé densamma än idag. Vi är en bank öppen för alla och genom att vara en kvalificerad partner till våra företagskunder vill vi också vara en tillväxtmotor för samhället runt omkring oss.