De digitala arkiven sväller - Tieto lanserar arkiveringstjänst som hjälper företag att hantera nya dataskyddskrav

I takt med digitaliseringens framfart har mängden lagrad och arkiverad information ökat dramatiskt. För att hantera det ökade behovet av lagring, hämtning och borttagning av data och hjälpa företag att följa den nya dataskyddsförordningen inom EU lanserar Tieto en ny, molnbaserad arkiveringslösning för sina kunder i Norden – Tieto Archiving as a Service (AaaS).

När organisationer i allt högre utsträckning övergår från manuella pappersrutiner till automatiserade digitala processer, ökar behovet av att spara och hämta digitalt material exponentiellt. Arkiverad information används även i allt högre grad som en del i företagens digitaliserade kundservice. Men överflödet av information gör ofta systemen långsamma och ineffektiva, vilket bromsar verksamheten och orsakar ökade kostnader. Forskning från organisationen AIIM (Association for Information and Image Management) visar att 70 procent av företagens arkiverade data är ”skräp” utan affärsmässigt värde. Metoden att ”spara allt för all framtid” fungerar inte längre.

Tietos Archiving as a Service (AaaS) är en molnbaserad lösning för lagring, visning, delning och hantering av all statisk affärsinformation på ett effektivt sätt, i enlighet med gällande lagar och regler. Lösningen gör att företagen kan kombinera alla sina arkiveringsbehov i en enda säker och centralt administrerad tjänst som gör det enklare att extrahera och analysera relevant data och omvandla det till information som ger affärsvärde – samtidigt som onödig data kan sorteras bort snabbt.

- Digitaliseringen har en oerhört stark inverkan på arkiveringens roll. Företagen behöver övergå till ett företagsarkiv som kan samla in stora volymer och olika typer av information från olika källor, och som möjliggör snabb åtkomst till datan från valfri enhet, oberoende av tid och plats. För att inte tala om behoven för dataanalys och regelefterlevnad, säger Doreen Rothe, chef för informationshanteringslösningar (Enterprise Content Management) på Tieto.

EU:s nya dataskyddsförordning (General Data Protection Regulation – GDPR) med skärpta krav på bland annat företagens hantering av personuppgifter träder i kraft år 2018, vilket ökat intresset för den nya generationens arkiveringslösningar. Jämfört med traditionella arkiveringsmetoder gör de nya tjänsterna att företagen kan hantera data med koppling till specifika kunder eller personer mer effektivt och med bättre regelefterlevnad.

- Blickar vi framåt så kommer arkiveringstjänsterna att bli allt smartare och möjliggöra helt nya arbetsmetoder, samtidigt som de optimerar kundupplevelsen. Mängden data som produceras kommer att fortsätta att öka – och uppgiften att hantera dessa data på ett säkert sätt kommer att kvarstå. Utmaningen är att göra det på ett sätt som inte bara kostar pengar, utan också tillför konkret värde till kunden och företaget, avslutar Doreen Rothe.

Tietos nya arkiveringslösning finns tillgänglig för kunder i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

För ytterligare information, kontakta:

Doreen Rothe, chef Enterprise Content Management, Tieto
tel: 070 287 37 35, e-post: doreen.rothe[at]tieto.com

Markus Melin, chef Security Services, Tieto
tel: +358 400 94 1121, e-post: markus.melin[at]tieto.com

Tieto
vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se

Taggar: